Wat is Instagram Reels?
In 2020 introduceerde Instagram deze nieuwe contentvorm, overgenomen van de populaire app TikTok. Een Instagram Reel is een korte video van max. 60 seconde. Als ondernemer kun je jouw expertise laten zien door inzichten en tips te delen op een creatieve manier. Of je kunt jouw online webshop zichtbaarder maken voor jouw doelgroep. Je hoeft niet gek te dansen, playbacken of trends opvolgen. Het belangrijkste is vooral dat je video content op jouw eigen manier inzet!
Update september 2022:
Alle video’s die je uploadt naar Instagram vallen onder de reels tabblad. Voor video’s die max. 90 seconde duren zijn de bewerkingsmogelijkheden beschikbaar (het toevoegen van muziek, teksten, filters, stickers etc.). Als een video langer is is het niet mogelijk om jouw video uitgebreid te editen in de Instagram app.
Een externe bewerkingsapp die ik aanraad met meer mogelijkheden is CapCut. Je kunt kiezen uit veel overgangen, speciale lettertypes, achtergronden en meer om het nog beter te laten matchen met jouw branding.
Update mei 2024:
De captions sticker is beschikbaar in Nederland! Je kunt vanaf nu ook jouw video’s automatisch ondertitelen via Instagram reels. Bij de bewerkingsopties vind je vanaf nu ook een cc knop. Bekijk deze tutorial om te zien hoe je automatische ondertiteling kunt toevoegen aan je Instagram reels.
Waarom reels verwerken in jouw Instagram contentstrategie?
- Instagram wil graag dat meer mensen deze nieuwe functie gebruiken. Ze hebben zelfs een knop vastgezet in de navigatie waar je alle Reels kunt afspelen. Ook consumeren mensen veel meer video dan voorheen.
- Je kunt veel niet-volgers en dus nieuwe mensen bereiken met reels. Jouw Instagram reels worden in verschillende omgevingen binnen Instagram getoond en voorgesteld aan nieuwe mensen. Je kunt organisch groeien dankzij reels.
- Er zijn inmiddels (helaas) advertentiemogelijkheden, dus je concurreert nu ook met accounts die al doorhebben hoe je goede Instagram reels maakt. Er worden ontzettend veel reels per dag geplaatst en de beste reels bereiken meer mensen. Hoog tijd om er zelf dus ook mee aan de slag te gaan!
Nieuw: spot trending audio op Instagram!
Nu ook beschikbaar in Nederland
Yes, geef jouw reel een boost! 🥳 Je kunt zien welke nummers op dit moment trending zijn op Instagram. 🎶 Deze nummers worden vaak gebruikt in Reels, zijn populair en wordt daardoor vaker getoond door Instagram. Ik benoemde het al in m’n masterclasses en het staat al jaren in m’n blog, maar eindelijk nu ook beschikbaar in Nederland.
Weet je dus niet welke audio je moet gebruiken voor je nieuwe reel? Kijk dan eens in het lijstje.
Je vindt het in je professioneel dashboard. Je kunt ook inspiratie opdoen door andere reels te bekijken en trends te spotten. 🔍
Bereik organisch nieuwe mensen op Instagram
Meer dan 15 duizend views en meer bereik
Er zijn verschillende omgevingen op Instagram waar jouw Reels getoond kunnen worden. Wanneer je bepaalde tips toepast zul je op meer plekken zichtbaar zijn en ook meer personen bereiken!
Na het volgen van de Reels challenge en masterclass Reels raakte Peretta gemotiveerd om zichzelf meer te laten zien op Instagram. Hierdoor bereikte ze meer mensen met haar webshop.
Ik heb eigenlijk alles moeten leren over Instagram en online zichtbaarheid. Dat er een marketingstrategie achter Instagram kon zitten wist ik echt nog niet! Als je velen moet geloven is vooral het aantal volgers belangrijk en de hoeveelheid dansjes die je doet in Reels. Jij hebt aan mij bewezen dat het tegendeel waar is.
Tip: als je het het Instagram Groei Traject volgt ontvang je deze masterclass als bonus én leer je nog veel meer.
Benieuwd welke tools ik gebruik voor mijn bedrijf?
Onmisbare handige apps, tips voor Instagram reels & meer
Klik op de kopjes hieronder voor meer informatie en tips voor reels:
Je kunt ervoor kiezen om de reel in je ‘gewone feed’ weer te geven of alleen in je reels tabblad.
Wanneer iemand dan op jouw profiel terechtkomt hoeft diegene dus niet eerst naar de ‘Reels tabblad’ te navigeren om deze Reel te kunnen zien.
Tip: wil je de look & feel behouden van jouw feed? Verander de omslagfoto! Ontwerp deze van tevoren eenvoudig in je stories of maak een mooie terugkerende template via canva.
Wist je dat je achteraf ook nog je omslagfoto’s kunt wijzigen?
Hier kun je eindeloos door Reels scrollen. Instagram laat Reels zien waarvan ze denken dat jij ze leuk vindt en op basis van jouw activiteit. Naar welke Reels heb je eerder gekeken? Waar heb je op gereageerd? Hoe zien ze eruit? Welke muziek hadden deze Reels? Welke filter werd er gebruikt?
Wanneer jouw geplaatste Reel dus matcht met de interesses, de activiteit en interactie van anderen wordt deze hier getoond! Dit kunnen dus volgers, maar ook potentiële volgers zijn. En hoe vaker er naar gekeken wordt > hoe populairder > hoe meer kans je hebt om gepusht te worden door Instagram > hoe meer nieuwe accounts je kunt bereiken!
Update 2024: verschillende tijdlijnen
Ga naar de reels tabblad en klik linksboven op ‘reels’. Je ziet dan een menu en kunt dan kiezen om alleen de reels te bekijken van accounts die je volgt. Handig om daarmee te interacteren!
Reels kunnen gevonden worden via het tabblad ‘ontdekken’. Op dit moment heb je rechtsboven een sectie waar Reels getoond worden. Hier zie je content op basis van jouw gedrag op Instagram. Welke berichten vond je eerder leuk? Waar heb je lang naar gekeken? Welke content heb je opgeslagen? Instagram zoekt vergelijkbare Reels die jij mogelijk ook leuk vindt. Wanneer jouw Reel dus goed aansluit op de interesses van jouw ideale doelgroep, zullen zij dit hier zien!
Bovenin staan verschillende categorieën (zoals decor, eten, kunst en sport). Per categorie krijg je diverse content te zien: van video’s tot afbeeldingen. Op dit moment zijn hiertussen nog geen Reels te zien, maar ik denk dat hier zeker verandering in zal komen.
Zorg dus dat jouw Reel:
1. Goed aansluit op de interesses van jouw ideale volger.
2. Een duidelijk herkenbare thema heeft en in een categorie past (indien mogelijk).
3. Je visueel duidelijk maakt waar het over gaat en welke doelgroep je wilt aanspreken. Denk ook aan relevante woorden in de tekst!
Update augustus 2021: wist je dat je ook muziek kunt zoeken op Instagram?
Wanneer je naar de ontdekpagina gaat en op de zoekbalk klikt verschijnen er meerdere kopjes, waaronder ‘geluid’. Je kunt hier een artiest of naam van een nummer typen. Als je erop klikt zie je de reels waarin deze audio gebruikt is. Je kunt dan meteen zien hoe populair dit nummer is en het opslaan als dat zo is en als je het later zelf wilt gaan gebruiken in een reel.
Voeg hashtags toe in de caption wanneer je een Reel plaatst. Net als bij een overzichtspost kun je maximaal 30 hashtags toevoegen. Maak hier gebruik van!
Waarom?
Instagram heeft Reels een prominente plek gegeven bij de hashtags. Als je zoekt naar een hashtag zie je linksboven meteen een Reel afgespeeld worden in de populaire hashtags kolom. De uitdaging is om daar te verschijnen! In de top 10 verschijnen is ook geweldig!
Gebruik relevante hashtags die jouw doelgroep gebruikt of volgt of hashtags waar zij naar zoeken om een expert zoals jij te vinden. ‘Claim’ deze hashtag en probeer hier vaak gevonden te worden! Hoe vaker jij gezien wordt, hoe groter de kans dat ze jou uiteindelijk willen volgen.
Update 2024
Instagram wordt steeds beter in het herkennen van content. De zoekmachine van Instagram (SEO) wordt steeds verder ontwikkelt. Ze zijn aan het experimenteren om niet alleen hashtags, maar ook gebruikte woorden in de zoekresultaten weer te geven.
Wanneer iemand muziek toevoegt aan een Reel verschijnt onderin de titel van het nummer en de artiest. Hier kun je op klikken om het nummer op te slaan of om inspiratie op te doen en andere Reels te bekijken met dezelfde muziek.
Wat kun je hiermee?
Je kunt kijken hoe populair een nummer is. Kun je oneindig lang blijven scrollen? Dan is het overduidelijk populair. Herken je vaste patronen? Dan is er waarschijnlijk een trend bezig. Dit heeft zowel voor- als nadelen.
🌹 Voordelen: Je kunt meedoen met een al bestaande challenge en misschien zelfs viral gaan. Doordat dit nummer zo populair is zal Instagram jouw Reel pushen en sneller tonen.
🥀 Nadelen: Je kunt niet makkelijk achterhalen hoelang deze trend er al is. Misschien is de hype al voorbij en ben je te laat. Daarnaast ben jij de zoveelste die hieraan meedoet en moet je het écht goed doen mocht je als een van de top Reels willen verschijnen.
Wat ik je ook graag mee wil geven is om altijd dichtbij jezelf te blijven. Maak Reels op jouw eigen authentieke manier! Daar zul je veel meer mee bereiken! 🌻
Naast informatie over de gebruikte muziek kun je ook zien of en welke Augmented Reality / gezichtsfilter gebruikt is in de Reel. Wanneer je dus een filter gebruikt die opvalt of anderen mooi vinden kan het zomaar zijn dat ze jou via de gebruikte filter vinden.
Net als bij de gebruikte muziek krijg je namelijk een verzameling Reels te zien die allemaal dezelfde filter gebruikt hebben.
Verdiep jezelf in Instagram reels en groei organisch!
Online masterclass reels + 3 bonussen
- Na het volgen van deze online masterclass Reels:
- Kun jij strategisch reels maken voor jouw unieke bedrijf
- Weet je hoe je meer mensen kunt bereiken met jouw missie
- Ken jij alle verborgen knoppen die zelfs voor ervaren reels makers nieuw waren
- Heb je inspiratie & nieuwe ideeën gekregen voor jouw reels
- Ben je gemotiveerd om door te pakken dankzij mijn persoonljike feedback
Al meer dan 50x bekeken! Gaat jouw reel de volgende keer viral?
Veelgestelde vragen over Instagram Reels
Kun je geen bekende nummers vinden in jouw bibliotheek? Instagram is hier nog druk mee bezig en het heeft te maken met auteursrechten.
Er zijn drie soorten accounts te onderscheiden: een persoonlijk account, een bedrijfsaccount en een makersaccount. Bedrijfsaccounts hebben in de meeste gevallen alleen toegang tot rechtenvrije muziek.
Oplossingen:
🌻 Bekijk Reels van anderen en sla leuke muziek op. Deze verschijnen ook in een ‘audio’ mapje tussen ‘opgeslagen’ content.
🌻 Maak Reels via een aparte app zoals Inshot of Storybeat.
🌻 Stap over naar een makersaccount of behoud jouw bedrijfaccount. Ga naar ‘profiel bewerken’ en kies voor de categorie ‘ondernemer’. Je kunt deze vervolgens wel of niet zichtbaar zetten in jouw biografie. Als het goed is heb je binnenkort alle muziek!
Wanneer je bij het plaatsen van een Reel de optie ‘ook delen in overzicht’ gekozen hebt, verschijnt deze dus ook in jouw feed. Ben je toch niet helemaal tevreden? Past de reel niet bij de rest van jouw feed? Wil je het verwijderen?
Geen probleem! Je kunt de preview verwijderen uit jouw feed. Dit kan alleen via de mobiele versie, niet via de desktop. Klik op de drie puntjes rechtsboven: “verwijderen uit profielraster”. De Reel is nu niet meer zichtbaar op jouw overzichtsfeed, maar staat nog wel tussen de andere Reels. 😊
Dat klopt en heeft te maken met auteursrechten van de muziek. Wanneer het ‘originele’ audio is, dus geplaatst door een account zelf hoor je de muziek waarschijnlijk wel.
Wanneer je een reel plaatst en deze achteraf opslaat (of automatisch laat opslaan in je fotorol) verschijnt er inderdaad een watermerk van Instagram met jouw accountnaam en eventueel gebruikte muziek. Dit doen ze zodat het zichtbaar is dat jij deze video via Instagram reels gemaakt hebt, mocht je het op andere kanalen gaan delen.
Vind je dit stom?
Zorg er dan voor dat je vóórdat je op het punt staat om je reel te plaatsen, eerst de reel download. Overigens raad ik sowieso aan om tussendoor de fragmenten van jouw reel op te slaan. Het kan weleens voorkomen dat de app crasht en dan ben je opeens alles kwijt. Zonde!
Instagram heeft zelf ook aangegeven dat reels met slechte beeldkwaliteit minder goed scoren. Probeer hier dus rekening mee te houden.
Ga naar de instellingen ‘uploadkwaliteit media’ en kies voor: uploaden met hoogste kwaliteit.