Het verschil tussen Snapchat & Instagram Stories
Mocht je net als ik al op Snapchat zitten ruim voordat Instagram Stories überhaupt bestonden, dan zul je misschien denken dat het precies hetzelfde is. Tuurlijk, Instagram zag dat het succesvol was en besloot er toen zelf ook wat mee te gaan doen. Gevolgd door Facebook en LinkedIn. Maar dat je iets succesvols nadoet, wil niet meteen zeggen dat jij dat ook zult hebben. LinkedIn stories werden nauwelijks gebruikt of bekeken en Facebook Stories zijn vooral een repost van de Instagram Stories. Hier nog even op een rijtje wat het verschil is tussen Instagram en Snapchat:
- Je Instagram story is 24 uur zichtbaar voor al jouw volgers, je stuurt dus niet direct iemand een story. Je zou iemand dan via DM jouw story door moeten sturen of gebruik maken van de beste vriendenlijst, maar dat is dus niet hetzelfde.
- Instagram heeft het eigen weten te maken door er diverse functies en (interactie) stickers aan toe te voegen
- Door hoogtepunten toe te voegen aan jouw profiel kunnen ook nieuwe volgers en profielbezoekers eerdere stories terug zien en kun je voor jouw bedrijf verschillende topics uitlichten! Maak je bijvoorbeeld vaak stories over een bepaald onderwerp? Voeg hem toe aan een hoogtepunten!
Op dit moment is Instagram bezig met het testen van iets nieuws. Als je stories opent gaan ze automatisch door naar de volgende. Instagram is aan het kijken of het beter is als je zelf expliciet doortikt of dat het automatisch afspelen nog steeds fijner is.
Wist je trouwens dat je een story ‘stil kunt zetten’ en als het ware pauzeren? Houd je vinger ingedrukt op het scherm! Handig als er veel tekst in een story staat en je alles rustig wilt lezen en bekijken.
Korte verhalen vertellen
De naam zegt het al, stories zijn korte verhalen. Een mooie manier om op een vluchtige manier een kijkje achter de schermen te geven. Je kunt zowel ter plekke een foto of video maken, als beeldmateriaal uploaden vanuit jouw fotorol. Doordat stories zich in een aparte deel bevinden op Instagram en ‘verborgen’ zitten achter de profielfoto cirkels bovenaan de hoofdpagina van Instagram hoeven je stories er niet perfect uit te zien. Ze verschijnen niet prominent op je feed en verdwijnen na 24 uur. Doordat ze zo snel verdwijnen wil je graag dat jouw volgers jouw stories bekijken. Zorg ervoor dat ze dat niet willen missen (FOMO) en maak ze nieuwsgierig.
Hoevaak en op welke tijdstippen stories plaatsen? Dat is volledig afhankelijk van wat jij fijn vindt. Wanneer je net begint met stories maken of actiever op Instagram wilt verschijnen kan het even wennen zijn. Voor mij is het een gewoonte om meteen mijn telefoon erbij te pakken als ik iets leuks zie waar ik over wil delen. Je moet voor jezelf een soort ritme zien te vinden die voor jou werkt.
Je hoeft niet ter plekke stories te plaatsen. Je kunt gedurende de dag foto’s en video’s maken en er later rustig voor zitten. Het is namelijk zonde als je er geen begeleidende teksten aan toevoegt of geen gebruik maakt van interactiestickers (hier ik deel ik later meer over). Ook kun je steeds een paar stories plaatsen op verschillende momenten: in de ochtend, middag en avond. Hierdoor popt jouw profiel steeds op en blijf je on top of mind.
Start met de 10-daagse Zichtbaarheids Challenge
- "Het heeft zoveel meer gebracht dan ik van tevoren had gedacht."
- "Ik vind het zo bijzonder hoe je gelaagdheid hebt aangebracht."
- "Het is op zo'n liefdevolle manier. Er wordt zoveel aandacht ingestopt."
Tijdens het volgen van de challenge kun je in mijn DM verschijnen voor extra motivatie of reageren op andere ondernemers in de groep.
Stories versterken jouw personal brand
Persoonlijk ben ik geen voorstander van het volledig uitbesten van alle social media kanalen. Ik begrijp het. Als ondernemer heb je het al veel te druk met je eigen werkzaamheden en om dan óók nog je social media bij te houden… dat is veel werk! Tóch is het handig om óók betrokken te blijven. Jij bent uiteindelijk het gezicht achter jouw bedrijf! Mensen houden van persoonlijke verhalen en zijn benieuwd naar JOU! Het komt echt véél authentieker over wanneer jij af en toe je gezicht laat zien. Een social media manager kan wel allerlei posts namens jou gaan inplannen, maar het voegt veel meer waarde toe als je zelf ook Stories deelt of Reels maakt!
Maak gebruik van jouw huisstijl elementen
Jouw stories hoeven niet perfect te zijn en volledig op elkaar afgestemd, maar het staat wel netter als je gebruik maakt van jouw branding kleuren en achtergronden die bij jou bedrijf passen en ook in jouw Instagram feed terugkomen. Eén van de dingen die je vaak ziet in mijn content is mijn rotan kamerscherm. Dit wordt opgemerkt door volgers en zorgt zelfs voor herkenbaarheid!
Hoogtepunten toevoegen
Plaats je stories die echt de moeite waard zijn om te bewaren? Dan kun je verschillende hoogtepunten vastzetten op je profiel en stories bundelen en ordenen op thema’s. Mogelijke Instagram hoogtepunten thema’s met: stories over jezelf, je favoriete plekken, tips, klantverhalen, jouw producten/diensten en transformaties.
Wist je dat je de omslagfoto van een hoogtepunt kunt wijzigen met een foto uit je fotorol? Het hoeft dus geen story te zijn en hij hoeft niet eerst 24 uur in je story te staan.
Andere contentvorm, nieuwe content
Je hebt op Instagram veel verschillende contentvormen: posts, video’s, stories, hoogtepunten, reels, Instagram LIVE en gidsen. Voor iedere contentvorm kun je andere soort content maken. Wat dat inhoudt? Instagram Stories zijn er niet voor gemaakt om constant jouw feed post te promoten. Je kunt content inderdaad reposten in stories, maar het is gebleken dat dit minder kijkers trekt. Story kijkers klikken sneller weg naar de volgende story en klikken vaak niet door naar de post. Instagram hoopt dat jij unieke content maakt in stories en dit dus op een andere manier gaat gebruiken. Om deze reden zijn ze ook bezig met allerlei nieuwe functies en instellingen om dit lastiger te maken. Kun jij geen posts meer delen in je story? Dan heb je waarschijnlijk een nieuwe story lay-out met de nieuwe “opnieuw delen” sticker. In mijn gratis FAQ Instagram Gids laat ik zien wat dit is.
Belangrijk om te weten: wanneer je een post, video of reel van iemand anders deelt in jouw story krijgt deze persoon daar geen melding van. Tag dus altijd dit account erbij! Jouw story verschijnt dan in hun direct message (DM) en zij kunnen dan deze story reposten. 🔄 Lukt het niet meer om stories te reposten of krijg je geen meldingen als iemand je tagt? Instagram is hier mee bezig. Maak voor deze keer een screenshot van de story.
Wist je dat je wel via een verborgen optie kunt zien dat iemand jouw post gedeeld heeft? De melding verdwijnt na 24 uur, omdat de story dan ook verdwijnt. Dit staat ook in mijn gratis Instagram gids.
Ondertitelen van stories
Wist je dat zo’n 80% stories bekijkt zonder geluid? Voeg daarom altijd tekst toe! Typ de essentie van jouw boodschap OF trek juist de aandacht door nog NIET helemaal weg te geven wat je vertelt en ze nieuwsgierig te maken om het geluid wél aan te zetten! Je kunt ook een simpele “sound on” gifje toevoegen als je geen zin hebt om te typen. Plaats tekst nooit helemaal bovenin of onderin. Het is dan niet leesbaar! Ook is Instagram bezig met het uitrollen van een nieuwe functie: een caption sticker. Plaats je een video waarin je praat, dan wordt deze automatisch ondertiteld.
Meer interactie in stories
Net als voor de andere omgevingen binnen Instagram, is er ook een algoritme voor stories. Hoe meer iemand interacteert met jouw story, hoe beter jouw story scoort, hoe hoger jouw story verschijnt in de ranking, hoe eerder iemand op jouw story klikt. Interactie wil zeggen: wat doet de kijker met jouw story? Speelt iemand jouw story vaker af, klikt de kijker op vorige, pauzeert iemand de story, klikt iemand door naar jouw profiel, maakt iemand gebruik van de swipe-up etc. Als je een story maakt kun je verschillende stickers toevoegen zoals de interactie stickers: polls, vraagstickers, quiz, aftellers en schuifbalken. Dit is handig om te gebruiken! Als iemand op jouw poll stemt, krijgt het algoritme een signaal dat jouw story interessant is. Plaats een interactiesticker, zoals een poll niet links of rechts in je story, dan klikken kijkers er per ongeluk. Ook is het niet handig om helemaal boven of onderin een sticker te plaatsen. Hier kun je niet op klikken, want het zit verborgen achter de opmerkingensectie. Je wilt aanmoedigen dat er geklikt wordt, dus plaats het op een goede plek centraal in het midden.
Wie zien de Instagram stories?
Stories zijn vooral relevant voor jouw huidige volgers. Zij volgen je al en zien dus jouw stories verschijnen. Maar wist je dat stories ook interessant zijn voor (nieuwsgierige ) profielbezoekers? In tegenstelling tot wat grote namen je vertellen is het NIET zo dat je VIA stories gevonden kunt worden. Je voegt hashtags toe in de beschrijving van een post om je vindbaarheid te vergroten, maar in een story heeft het geen zin om hashtags toe te voegen. Zoek maar eens een hashtag op. Zie je daar een kolom met stories staan? Nee… wél kunnen je stories bekeken worden door geïnteresseerde profielbezoekers die jou via verschillende manieren gevonden hebben.
Profielbezoekers trekken op Instagram
Je kunt op verschillende manieren gevonden worden op Instagram. Om jou een idee te geven noem ik een aantal voorbeelden:
- Jouw leuke reel kan in andermans reels-tijdlijn verschijnen.
- Een persoon kan een specifieke hashtag volgen of opzoeken die jij gebruikt hebt in de caption van jouw post.
- Je kan opgevallen zijn doordat je ergens een interessante comment achter gelaten hebt.
- Iemand heeft jou genoemd in een story en heeft gedeeld hoe leuk jouw bedrijf is.
- Jouw post staat tussen getagde berichten in andermans feed.
- Jouw content verscheen in de ontdek-pagina doordat het matcht met de interesses van deze persoon.
En wanneer iemand dan doorklikt naar jouw profiel is het hebben van een actieve story (te zien aan de gekleurde cirkel om jouw profielfoto heen) heel handig. Waarom? Deze persoon krijgt meteen een ‘real life’ indruk van jou én hiermee is zichtbaar dat jij een actieve gebruiker bent op Instagram. Ook de hoogtepunten in jouw profiel zijn een echte eyecatcher en geven profielbezoekers een indruk van jouw bedrijf.