Paniek: een nieuwe Instagram feed lay-out
Recente Instagram update (2025)
Zomer vorig jaar zaten mensen al in een testgroep. Voordat iets definitief uitgerold wordt op Instagram wordt dit eerst getest.
Ik kreeg er meteen vragen over via Instagram DM en mijn advies was meteen: houd hier rekening mee. Door reels toe te voegen aan jouw contentstrategie & verticale beeldvullende content te delen.
Hoewel er veel kritiek is geweest en ondernemers niet blij zijn met deze update is het nu officieel: alle Instagram accounts krijgen de nieuwe Instagram feed lay-out.
De komende tijd komen er nog meer updates aan!
Dit is wat de CEO van Instagram, Adam Mosseri, er zelf over zegt:
"We're rolling out a rectangle grid. I know some of you really like your square photos, are sort of the heritage of Instagram."
"But at this point most of what's uploaded both photos and videos are vertical."
“And it’s just a bummer to overly crop. So I know it’s a change, I know it’s a bit of a pain. But I think it’s a transitional pain. I think people over the long run be excited that their photos and more of their videos are actually visible as intended in the profile as opposed to aggressively cropped.”
Van vierkant (1:1) naar verticaal (4:3)
Wat voor impact heeft deze update op jouw Instagram feed?
Wanneer je een Instagram account bezoekt en je er doorheen aan het scrollen bent zie je nu minder content in één keer op je scherm. Dat komt doordat de posts niet meer bijgesneden worden tot een vierkant, maar ruimer getoond worden.
Is jouw nieuwe Instagram feed nu een chaos na de recente Instagram update?
Ondernemers die er al rekening mee hebben gehouden en eerder mijn advies opgevolgd hebben, merken nu weinig verschil van deze overgang.
Maar als je veel vierkante posts gedeeld hebt worden deze nu anders bijgesneden en ingezoomd. Daar is een oplossing voor!
Jouw Instagram feed verbeteren
Voorbeeld aanpassen van je vierkante post
- Klik op een vierkante post.
- Ga naar de instellingen.
- Klik op ‘voorbeeld aanpassen’. Je kunt de foto passend maken en een kader kiezen.
- Op dit moment kun je alleen nog maar kiezen uit een witte of zwarte rand.
Voorbeeld aanpassen van je Instagram Reel
Optie 1:
- Maak een ontwerp voor de omslagfoto van je reel. Bijvoorbeeld via Canva door het 1080 x 1920 px te gebruiken.
- Klik op een geplaatste reel.
- Ga naar ‘bewerken’.
- Kies en upload de nieuwe omslagfoto uit je fotorol.
Optie 2:
- Klik op een geplaatste reel.
- Ga naar de instellingen.
- Klik op ‘voorbeeld aanpassen’. Je kunt de foto passend maken en naar wens aanpassen voor je feed.
- Je kunt schuiven en in- of uitzoomen.
Bekijk deze video over de nieuwe update:
Er komen trouwens nog veel meer updates aan in 2025. In deze uitgebreide caroussel post heb ik alles gebundeld. Volg me op Instagram om op de hoogte te blijven!
afmetingen voor jouw instagram content
Gebruik vanaf nu de juiste afmetingen voor jouw Instagram posts & reels.
Verticale post (4:5) = 1080 x 1350 px
Reel (9:16) = 1080 x 1920 px
Hoewel je nog steeds vierkante posts kunt delen, is het aan te raden om deze afmetingen te gebruiken voor jouw Instagram ontwerpen. Hiermee weet je zeker dat jouw Instagram feed er goed uitziet.
Geef jezelf ruimte
Laat die perfecte feed los
Er zijn veel Instagram coaches die jou leren hoe je “een perfecte feed” creëert. Die jou wellicht ook aangeraden hebben om al jouw content naadloos in elkaar over te laten lopen.
Een ‘puzzle feed’ te maken zoals dat heet en met vaste patronen / vormen te werken. Wellicht heb je zelfs templates laten ontwerpen.
Kortom, je gaat dan HEEL intens nadenken over de indeling van je feed en hier krampachtig aan vasthouden.
En je ziet het: zodra Instagram beslist om het te veranderen is alles overhoop gehaald.
Ik zie ondernemers gedemotiveerd raken en dat is zonde.
Wat ik gemerkt heb is dat ondernemers hier juist door vastlopen. Je perfectionisme houdt je tegen en je wordt te kritisch op wat je wel of niet gaat posten op Instagram.
Kijk verder dan jouw Instagram feed
Zie het als een mooie kans om jouw contentstrategie te vernieuwen
Het gaat niet om het creëren van een ‘perfecte’ feed. Het gaat om de inhoud van al die stukjes content. De verbinding die je telkens maakt met jouw volgers en hoe je ze weet te raken.
Dat ze jou steeds beter leren kennen en jouw bedrijf gaan herkennen in de massa.
Ik snap dat je misschien even moet wennen aan deze nieuwe Instagram verandering. Maar ik hoop ook dat je:
- Wat minder streng bent voor jezelf en die aangeleerde trucjes wat meer los kunt laten.
- Inziet dat je ook mag spelen met jouw marketingstrategie.
- Weer plezier gaat ervaren in het zichtbaar zijn en posten op Instagram.
- Daarmee meer ruimte krijgt om soms ook gewoon spontaan te kunnen posten. (Juist dat soort content slaat aan en vergroot de interactie!)