Wat is het Instagram algoritme?
Er wordt vaak gesproken over “het Instagram algoritme”, maar eigenlijk bestaat er niet iets als één algoritme. Er zijn verschillende algoritmes voor de verschillende omgevingen binnen Instagram: denk aan stories, feed posts, Reels en de ontdekpagina. Sinds de oprichting van Instagram in 2010 is er veel veranderd. Instagram bestond toen alleen nog maar uit gewone overzichtsberichten die in chronologische volgorde getoond werden. Naarmate er meer Instagram gebruikers bij kwamen en er meer functies geïntroduceerd werden, werd het steeds moeilijker om alle content te kunnen zien. In 2016 zagen Instagrammers zo’n 70% van de berichten niet meer en daarom heeft Instagram algoritmes ontwikkeld. Instagram classificeert posts en probeert jou op basis van verschillende factoren content weer te geven die jij leuk vindt. Het Instagram algoritme wordt vaak de schuld gegeven van een laag bereik, maar eigenlijk is het er juist voor jou om zo relevant mogelijke berichten te tonen.
Wat is er bijzonder aan dit Instagram nieuws?
Het is nog niet eerder voorgekomen dat Instagram wat deelt over het algoritme. Meestal ontstaan er daardoor theorieën en gaan er verhalen rond die nooit bevestigd zijn. Doordat er zoveel misvattingen zijn, net als dat er gedacht wordt dat er slechts één algoritme is, publiceert Instagram een reeks blogartikelen waarin zij meer delen over hoe Instagram werkt.
"We can’t promise you that you’ll consistently reach the same amount of people when you post. The truth is most of your followers won’t see what you share, because most look at less than half of their Feed."
- Adam Mosseri (Head of Instagram)
Hoe classificeert Instagram jouw feed berichten en stories?
Allereerst bepaalt het Instagram algoritme (ik noem het voor het gemak ‘het Instagram algoritme’) welke berichten geordend moeten worden: dit zijn alle berichten van al jouw volgers. De meeste content die jij op jouw tijdlijn ziet zijn de berichten van de accounts die jij volgt. Er zijn uitzonderingen zoals advertenties.
1. Instagram verzamelt informatie ('signals') over de post
Vervolgens verzamelen ze alle informatie over wat er gepost is, wie de personen zijn die het geplaatst hebben en wat jouw voorkeuren zijn. Deze informatie worden ‘signals’ genoemd, signalen. Het kan over een heleboel verschillende dingen gaan. Bijvoorbeeld het tijdstip, of het via de mobiele of desktopversie geplaatst is of hoevaak jij video’s leuk vindt.
Belangrijkste factoren voor het 'ranken' van een Instagram post of story
“The most important signals across Feed and Stories, roughly in order of importance, are:”
Het Instagram algoritme bekijkt hoe populair deze post is (is de post vaak geliket bijvoorbeeld?). Daarnaast wordt er algemene informatie verzameld: wanneer is het geplaatst, hoelang duurt het (indien het een video is), welke locatie wordt er getagt etc.
Hiermee probeert Instagram te achterhalen hoe interessant deze persoon voor jou is. Ze kijken bijvoorbeeld hoevaak jij de afgelopen weken met dit account interactie hebt gehad.
Het Instagram algoritme probeert te begrijpen wat jij interessant vindt en bekijkt onder andere hoeveel posts jij geliket hebt.
Ben jij oprecht geïnteresseerd in het zien van posts van deze specifieke persoon? Reageer jij bijvoorbeeld wel of niet onder een post?
2. Instagram ontwikkelt sets die het interactieniveau voorspellen
Wanneer deze informatie verzameld is, doet Instagram een reeks voorspellingen, gebaseerd op de activiteit van Instagram gebruikers. Ze voorspellen hiermee de mate van de interactie van het geplaatste bericht. Er zijn vijf interacties waar ze vaak naar kijken.
Hoe waarschijnlijk is het dat je:
1. Een paar seconde naar de post blijft kijken.
2. Een comment achter zult laten.
3. De post zal liken.
4. De post zal opslaan.
5. Op de profielfoto zal klikken.
Instagram probeert wel rekening te houden dat je niet meerdere berichten achter elkaar ziet van dezelfde persoon. Daarnaast passen ze het algoritme continu aan, voegen ze signalen toe of halen ze signalen weg om steeds beter in te spelen op jouw interesses.
Hoe bepaalt Instagram welke posts er in de ontdekpagina verschijnen?
De ontdekpagina is nog een omgeving binnen Instagram. Deze pagina is voor iedereen uniek en hier worden berichten getoond die het algortime speciaal voor jou uitgezocht heeft. Deze pagina is ontworpen zodat je nieuwe content ziet en nieuwe accounts kunt vinden.
1. Instagram verzamelt informatie ('signals')
Net als bij het algoritme van overzichtsberichten en stories worden de berichten gesorteerd op basis van jouw interesses. Er wordt bijvoorbeeld informatie verzamelt over welke berichten jij leuk vond. Wanneer je een periode vaak zoekt naar een bepaald onderwerp en veel interacteert met soortgelijke posts is de kans groot dat jouw ontdekpagina hier vol mee staat. Mijn ontdekpagina stond een tijd vol met quotes en illustraties, omdat ik die vaak opgeslagen had toen ik op zoek was naar inspiratie.
2. Instagram ontwikkelt sets die het interactieniveau voorspellen
Vervolgens probeert het algoritme weer te voorspellen hoe groot de kans zal zijn dat jij interacteert met de content. De betrokkenheidsacties die belangrijk zijn, zijn o.a. de vind0ik-leuks, opgeslagen berichten en deelacties.
Hoe bepaalt het algoritme welke reels jij ziet?
Net als op de ontdekpagina zul je in de Reels tabblad veel Reels zien van accounts die jij nog niet volgt. Voor het bepalen van de volgorde van Instagram Reels focust het algoritme op amusement. Reels zijn ontworpen om jou te entertainen. Instagram vraagt respondenten of ze een bepaalde Reel leuk of grappig vinden en verzamelen op die manier feedback.
1. Instagram verzamelt informatie ('signals') over de reel
Instagram verzamelt allerlei informatie die het algoritme zal helpen om de meest leuke en interessante reels te tonen. Hier zijn een aantal belangrijke factoren voor, maar er wordt ook gekeken naar de beeldkwaliteit, eventuele watermerken en reels gemaakt door politieke figuren of partijen. Deze worden afgeraden.
Belangrijkste factoren voor het 'ranken' van een Instagram reel
“The most important signals across Reels, roughly in order of importance, are:”
Het Instagram algoritme probeert te begrijpen welke reels jij leuk vindt. Er wordt o.a. gekeken welke reels jij eerder leuk vond,op gereageerd hebt en interactie mee hebt gehad.
Net als bij de ontdekpagina is de kans groot dat jij dit account nog niet volgt. Toch kan het zijn dat jij al eerder interactie hebt gehad met deze persoon. Dat is dan extra interessant volgens het algoritme.
Het algoritme verzamelt informatie over de reel: welke audio is er gebruikt, wat voor soort video is het en hoe populair is het.
Instagram bekijkt de populariteit en probeert reels zo goed mogelijk te selecteren. Ze proberen iedereen een kans te geven om hun doelgroep te vinden.
2. Instagram ontwikkelt sets die het interactieniveau voorspellen
Het algoritme voorspelt of jij een Reel leuk zal vinden. Dit zijn de belangrijkste voorspellers:
Hoe waarschijnlijk is het dat je de Reel:
- Bekijkt tot het eind.
- Leuk vindt.
- Zal omschrijven als amuserend of grappig.
Het Instagram algoritme voorspelt of jij naar de muziekpagina zal gaan (of je zult klikken op de audio die gebruikt is in de Reel). Dit is een voorspeller of je zelf ook een Reel zal maken met deze muziek en dus geïnspireerd raakt.
Start met de 10-daagse Zichtbaarheids Challenge
- "Het heeft zoveel meer gebracht dan ik van tevoren had gedacht."
- "Ik vind het zo bijzonder hoe je gelaagdheid hebt aangebracht."
- "Het is op zo'n liefdevolle manier. Er wordt zoveel aandacht ingestopt."
Tijdens het volgen van de challenge kun je in mijn DM verschijnen voor extra motivatie of reageren op andere ondernemers in de groep.
Drie tips om het Instagram algoritme te beïnvloeden
1. Maak een beste vrienden lijst
Voor Instagram stories kun je een accounts toevoegen aan een ‘goede vrienden’ lijst. Ga naar instellingen > Goede vrienden. Deze optie is bedacht om stories alleen te kunnen delen met een exclusieve lijst. Adam Mosseri schrijft in zijn blog dat Instagram deze vrienden ook voorrang geeft in de feed en stories.
2. Demp accounts die jij niet interessant vindt
Stel je wilt iemand niet ontvolgen, maar hebt even geen zin in hun content. Je kunt de stories en berichten dan dempen. Hierdoor worden ze niet meer getoond totdat jij dit weer terugzet.
Houd ingedrukt op de story van iemand (de profielfoto), klik op uitschakelen. Je kunt dan kiezen of je alleen de verhalen wilt verbergen of ook de berichten. Wil je dit veranderen? Ga naar instellingen > privacy > verborgen accounts.
3. Markeer aanbevolen berichten als 'niet interessant'
Zie je een post (foto/video) of reel in bijvoorbeeld de ontdekpagina die je niet leuk vindt. Klik op de drie puntjes en daarna op ‘niet geïnteresseerd’. Je geeft hiermee feedback aan het Instagram algoritme.
Het hele Instagram blogartikel vind je hier: https://about.instagram.com/blog/announcements/shedding-more-light-on-how-instagram-works