Voordat je begint: drie aandachtspunten
Wat leuk dat je erover na zit te denken om een Instagram account aan te maken voor jouw onderneming! Of misschien heb je er zelfs al een keer één aangemaakt maar heb je er vervolgens weinig tot niets mee gedaan. Je weet niet waar je mee moet beginnen, hoe alles werkt en bent eigenlijk een beetje het overzicht kwijt. Voordat ik je ga uitleggen welke verschillende omgevingen je kunt vinden binnen dit platform begin ik met drie aandachtspunten:
1. Waarom wil je een bedrijfsprofiel op Instagram?
Waarschijnlijk heb je al een beeld van Instagram. Misschien heb je er al een persoonlijk account, volg je bedrijven of ken je ondernemers die dit platform zakelijk inzetten. Het is belangrijk om voor jezelf na te gaan waarom je specifiek voor dit social media platform gekozen hebt voor jouw bedrijf. Is dit het enige platform die jij in wilt zetten? Of is het een aanvulling op andere? Er zijn namelijk een heleboel alternatieven! Denk aan Twitter, Facebook, Youtube, Snapchat, Pinterest, Spotify en TikTok. Maar elk (social) media platform is uniek en heeft zijn eigen affordances en constraints. Wat kun je wel en niet met dit platform? En past dit bij jouw doel? Op welk platform kun jij het beste jouw verhaal delen? En het allerbelangrijkste: is jouw doelgroep wel actief op Instagram? Instagram is mijn favoriete social media platform, omdat de mogelijkheden oneindig zijn! Maar dat wil niet meteen zeggen dat het voor jou de beste keuze is.
Wat handig is aan Facebook bijvoorbeeld is dat je een besloten groep aan kunt maken waar je makkelijk alle informatie (documenten, websites, foto’s, video’s) kunt delen met jouw community. Deel je jouw kennis graag in de vorm van een video? Dan kan een Youtube kanaal juist handig zijn. Wanneer jouw kijkers enthousiast zijn, zullen ze zich abonneren op jouw kanaal en krijgen ze automatisch een email of notificatie wanneer er weer een nieuwe video online staat! Ga dus na hoe je jouw verhaal wilt overbrengen (in welke vorm) en kijk dan welk platform hier het best bij past. Instagram is een visueel platform. Je moet dus bereid zijn om jezelf/jouw product/dienst/bedrijf via beeld te willen laten zien.
Persoonlijk denk ik dat het combineren van verschillende platformen het meest effectief is. Maar blijf realistisch: je hoeft niet op álle social media kanalen actief te zijn. Ik denk dat ondernemers soms te graag overal bij willen zijn, wat vervolgens ten koste gaat van de kwaliteit van de content. Ik zie vaak dat dezelfde content op verschillende kanalen gepost wordt wat heel zonde is natuurlijk, want elk kanaal is uniek dus waarom niet ook jouw content?
Mijn advies: focus je op één platform en wordt daar super goed in. En kies ter aanvulling een of twee andere kanalen die net iets beter ontwikkeld zijn in een bepaalde functie waar jij ook graag gebruik van zou willen maken. Let er wel op dat je jouw volgers niet constant doorstuurt naar andere kanalen, maar biedt echt waarde en wees uniek in de content die je deelt op ieder kanaal.
2. Kies een accountnaam (@)
Dit ligt er natuurlijk aan hoe jij jouw Instagram gebruik wilt gaan indelen. Ben je van plan om nog steeds veel persoonlijke dingen te delen, wil je jouw privéleven graag gescheiden houden of heb je bijvoorbeeld een fotografie account wat losstaat van jouw bedrijf? Dan zou ik adviseren om een nieuw account aan te maken zodat het overzichtelijk blijft. Wat hier waarschijnlijk een rol bij speelt is het opgebouwde aantal volgers. Ook ik vond het lastig om helemaal opnieuw te beginnen, maar uiteindelijk gaat het erom of je wel de juiste doelgroep bereikt, jouw ideale klant tussen jouw volgers zit en dat je vooral een inspirerende, waardevolle community opgebouwd hebt. En bovendien: zitten jouw huidige volgers er wel op te wachten om gespamt te worden met jouw bedrijf?
Wil je jouw accountnaam aanpassen? Ga naar jouw profiel (feed) > Profiel bewerken > Gebruikersnaam. Let op: zodra je een nieuwe naam gekozen hebt en later toch wilt switchen bestaat de kans dat je vorige accountnaam inmiddels in gebruik is door iemand anders.
3. Stap over naar een bedrijfsprofiel
Zorg ervoor dat je gekozen hebt voor een bedrijfsaccount. Waarom? Met dit account krijg je inzicht tot statistieken over je volgers (doelgroep), bereik en interactie. Daarnaast krijg je toegang tot meer functionaliteiten. Controleren of je goed zit? Ga naar jouw profiel (feed) > instellingen > account. En scroll naar beneden. Als je al wel een bedrijfsprofiel hebt dan zie je de opties: overschakelen naar persoonlijk account en overschakelen naar makersaccount. Als je nog geen bedrijfsprofiel hebt staat er iets als: overschakelen naar professioneel account.
Wanneer je net overgestapt bent naar een bedrijfsaccount zul je de statistieken in kunnen zien vanaf dat moment. Je kunt de statistieken van eerder geplaatste content helaas niet meer zien.
Je kunt deze statistieken pas zien wanneer je minimaal 100 volgers hebt. Je kunt dan o.a. zien waar jouw volgers vandaan komen en in welke leeftijdscategorie ze behoren, maar ook op welke tijden en dagen ze het meest actief zijn.
Start met de 10-daagse Zichtbaarheids Challenge
- "Het heeft zoveel meer gebracht dan ik van tevoren had gedacht."
- "Ik vind het zo bijzonder hoe je gelaagdheid hebt aangebracht."
- "Het is op zo'n liefdevolle manier. Er wordt zoveel aandacht ingestopt."
Tijdens het volgen van de challenge kun je in mijn DM verschijnen voor extra motivatie of reageren op andere ondernemers in de groep.
Klaar om te starten met Instagram!
Yes! Je bent er zeker van dat je aan de slag wilt gaan op Instagram? Dan is het nu tijd om te ontdekken welke verschillende omgevingen en bijbehorende contentvormen er binnen dit platform zijn! Mijn tip: volg alvast een paar accounts, dan is de app niet meer zo leeg en begrijp je beter waar ik het over heb!
De verschillende omgevingen binnen Instagram
» De startpagina (je tijdlijn) 👥
Knop links onderin: het huisje
Wanneer je de app opent is dit het eerste scherm dat je ziet. Hier staan de posts (berichten) van de accounts die je volgt, maar tegenwoordig kunnen er ook advertenties tussen staan van accounts die je nog niet volgt. Je kunt liken en reageren op de posts, je kunt ze doorsturen naar iemand die je volgt of je kunt het opslaan om later terug te kijken bijvoorbeeld.
Wist je dat? Deze tijdlijn stond tot 2016 op chronologische volgorde van wanneer iets geplaatst werd. Het was dan ook mogelijk om ‘uitgescrollt’ te raken. Je kon dan precies bijhouden wat je al gezien had. Sinds 2016 kiest de app zelf welke content mogelijk interessant is voor jou: dit doen ze op basis van jouw gebruik (waar reageer je op, welke berichten vind je leuk etc.). Dit betekent dus dat je niet alles kunt zien wat jouw volgers plaatsen. Bovendien wordt er zóveel geplaatst dat het onmogelijk is om alles bij te houden.
Bovenaan zie je waarschijnlijk een rij cirkels met de profielfoto’s van de accounts die jij volgt: hier staan Instagram Stories! Wanneer je een roze gekleurde lijst ziet om de foto’s heen betekent het dat er nieuwe stories zijn die jij nog niet bekeken hebt. Je kunt ze bekijken door erop te klikken.
» Jouw Instagram feed (bedrijfsprofiel/pagina) 📸
Knop rechts onderin: jouw profielfoto
Op deze pagina is al jouw eigen geplaatste content te vinden. In één oogopslag is te zien wat jij recentelijk geplaatst hebt en hier kunnen Instagrammers doorheen scrollen. Wanneer iemand hier voor het eerst terechtkomt hoop je natuurlijk dat de content hen aanspreekt en diegene op de volg-button klikt! Er zijn binnen jouw feed ook weer verschillende omgevingen te vinden, afhankelijk van welke soort content jij deelt. Er zijn momenteel zes contentvormen te onderscheiden: Instagram posts, stories, hoogtepunten, IGTV-video’s, Reels en Gidsen. Deze zal ik hieronder verder toelichten.
De zes contentvormen op Instagram:
1. Een overzichtsbericht (Instagram post)
Dit is hoe het allemaal begon op Instagram. Dit zijn de vierkante beelden in het raster op jouw profiel. Voorheen kon je echt alleen vierkante (1:1) beelden plaatsen, maar tegenwoordig ook rechthoekige. Je moet helaas nog steeds een beetje bijsnijden, een volledig verticale of horizontale foto kun je niet plaatsen. Aan de andere kant is dit ook wel fijn, want dat houdt het enigszins overzichtelijk. (Stel je voor dat elke vorm mogelijk was! 😵) Je kunt zowel foto’s als video’s uploaden. Let op: de maximale videoduur is 1 minuut. Je kunt ook meerdere beelden (max. 10) tegelijk als 1 post uploaden, dit is de carrousel functie. De foto of video die je als eerst kiest verschijnt dan in het raster op jouw profiel. De rest kan bekeken worden door naar links en rechts te swipen.
2. Een verhaal (Instagram story)
Maak een Instagram story door op jouw profielfoto te klikken. Je kunt ter plekke een foto of video maken en delen, maar je kunt ook iets uit je fotorol uploaden. Hoe? Swipe omhoog! Een video mag max. 15 seconde duren. Heb je een langere video opgenomen? Dan splitst Instagram jouw video automatisch op in een paar clips van elk 15 seconden. Het worden dan dus een paar losse stories die naadloos in elkaar overlopen. Je stories verdwijnen na 24 uur, tenzij je ze opslaat als hoogtepunt in jouw profiel (zie contentvorm 3).
3. Een hoogtepunt (Instagram highlight)
Bundel stories als hoogtepunt (highlight) op jouw profiel! Er blijven dan een aantal cirkels vaststaan op jouw profiel. Je kunt elk hoogtepunt voorzien van een titel (max. 16 karakters). Ik adviseer om een korte titel te bedenken, anders wordt het automatisch ingekort met drie puntjes. Je kunt ook een emoji of symbool in je titel verwerken. En vergeet niet de omslagfoto te wijzigen!
4. Een IGTV-video (Instagram TV)
Update september 2022: alle video's op Instagram zijn nu reels. Er is dus geen IGTV tabblad meer en het is nog belangrijker om aan de slag te gaan met Instagram Reels!
5. Een reel
Deze contenvorm concurreert met TikTok! Je kunt hier korte video’s plaatsen. Dit kan bijvoorbeeld een compilatie zijn van een paar video’s. Een Reel duurt maximaal 15 seconden. Je kunt tekst ‘plakken’ op het beeld en achtergrondmuziek toevoegen. Heb je geen flauw idee hoe je Instagram Reels moet gebruiken en heb je geen inspiratie? In dit blogartikel deel ik content ideeën per vakgebied.
6. Een gids (Instagram Guide)
Dit is de allernieuwste contentvorm! In een gids kun je content hergebruiken. Je kunt eerder geplaatste overzichtsberichten bundelen óf opgeslagen berichten van andere accounts hieraan toevoegen. Vooral als je door de jaren heen veel waardevolle content gedeeld hebt is dit een erg handige functie! Je kunt je namelijk voorstellen dat niemand oneindig door jouw feed zal scrollen om ál jouw posts terug te lezen. In een gids kun je jouw ‘top content’ categoriseren. Daarnaast kun je er ook teksten typen waardoor het eigenlijk een soort mini blogartikel wordt.
Extra: overige tabbladen in jouw feed
Daarnaast kunnen er nog meer kolommen te zien zijn in jouw feed. Anderen kunnen jou namelijk taggen (noemen) in posts. Alle posts waarin jouw account getagt is verschijnen hier dan. Daarnaast is het mogelijk om gebruik te maken van Instagram shopping. Wanneer je bijvoorbeeld een webshop hebt is het handig om producten te taggen in jouw posts. Hierdoor zien volgers de prijs en kunnen ze doorgestuurd worden naar de afrekenpagina. Wanneer je producten getagt hebt verschijnt er dus nóg een kolom in jouw feed met een overzicht van al deze producten.
» De ontdekpagina (explore) 🔍
Knop onderin met als icoon een vergrootglas
Hier vind je de zoekbalk om accounts, hashtags en plaatsen te zoeken. Daarnaast zie je hier óók een tijdlijn met posts (foto’s en video’s) en Reels die Instagram weergeeft als suggesties. Ze komen hier te staan op basis van activiteit op Instagram. Wat like jij? Waar reageer je op? Wat deel je? Welke berichten sla je op? Welke accounts bekijk je vaak? Ook jóuw content kan dus voorgesteld worden door Instagram aan een nieuwe potentiële (of huidige) volger! Verder zie je bovenin een aantal categorieën: IGTV, reizen, architectuur, decor, stijl, eten, kunst, doe-het-zelf, beauty, muziek, tv en films en sport. Hierdoor kun je makkelijk scrollen per categorie en je laten inspireren door anderen. Als jouw onderneming binnen één van deze categorieën valt en jouw content goed scoort verschijn je hier wellicht tussen!
» Winkel (Instagram shopping) 🛍️
Knop onderin met als icoon een tas
Nóg een tabblad. Hier kun je bladeren door de catalogi van winkels, interessante items opslaan en toevoegen aan jouw verlanglijstje. Wanneer je wilt shoppen wordt je doorverwezen naar de website. Deze mogelijkheid is dus handig als je producten verkoopt.
» Jouw volgersactiviteit 💛
Startpagina > hartje rechtsboven
Je wilt natuurlijk weten of jouw volgers (of niet-volgers) interacteren met jouw content. Hier kun je de likes en reacties zien. Ook geeft Instagram soms meldingen over accounts die je mogelijk kent en wilt volgen.
» Direct Message 💬
Startpagina > papieren vliegtuigje rechtsboven
Op Instagram kun je ook chatten: zowel 1-op-1 als in een groep. Hou dus goed in de gaten of je geen berichten ontvangt! Misschien dat iemand een vraag stuurt over jouw product of dienst. Je kunt ook o.a. interessante stories of posts delen met anderen. Wanneer iemand op jouw Instagram story reageert komt dit ook binnen in jouw DM.