E-mailmarketing
Ook op Instagram is dit zeker aan te raden. Houd je bijvoorbeeld elke week een LIVE sessie of deel je wekelijks een video over een nieuw onderwerp: doe dit dan op hetzelfde tijdstip. Kijk welk tijdstip het beste werkt en informeer jouw volgers hierover. Ze kunnen er dan naar uitkijken en weten wat ze van je kunnen verwachten. Influencers uploaden vaak ook op vaste tijden, zodra ze ‘te laat’ zijn stromen de enigszins teleurgestelde reacties binnen. Wanneer dit zo is dan weet je in ieder geval zeker dat ze zich er enorm op verheugen!
Aan het eind van de presentatie werd de vraag gesteld of je aandacht moet besteden aan branding in je e-mails. Er werd vervolgens een vergelijking gemaakt tussen een handgeschreven kaartje of een strakke envelop met een logo erop: wat open je als eerst? Hoogstwaarschijnlijk lees je als eerst het handgeschreven kaartje, deze is veel persoonlijker.
Mensen zijn eerder geïnteresseerd in de gezichten achter een merk of bedrijf, dan het bedrijf zelf. Probeer dus te letten op Instagram dat je niet alleen maar bezig bent met het laten zien van jouw product en het constant in beeld brengen van het logo. Het is dan teveel ‘in your face’ en het lijkt dan al gauw op reclame. Besteed liever meer aandacht aan de boodschap en het verhaal. Branding is zeker belangrijk (zoals kleur en samenhang in jouw feed), maar ga niet bij elke post het logo groot in beeld brengen bijvoorbeeld.
Online zichtbaarheid vergroten
Adverteren op Facebook
Wat ook een aanrader is is om te adverteren in Stories. Er wordt nog niet heel veel geadverteerd via Stories in tegenstelling tot de feed, waardoor de concurrentie lager is (en de kosten ook). Je kunt dan een swipe-up functie toevoegen zodat ze bijvoorbeeld terechtkomen op jouw website voor een gratis weggever.
Social selling op LinkedIn
LinkedIn expert Corinne Keijzer begint met een opvallend weetje: Hoeveel meter scrollen we gemiddeld per dag? Maar liefst 160 meter met als uitschieter 700 meter! Dat is ruim 2x de Eiffeltoren!
Net als op Instagram is het belangrijk om te beginnen vanuit jouw doel. Wat is het doel van jouw post? Voor wie is het bedoeld en wat ga je plaatsen? Wees jezelf, blijf authentiek, consistent en houd vol: vertel jouw verhaal. Het gebruiken van automation tools vindt zij echt een afknapper. Het is bovendien verboden en je kunt je profiel hierdoor kwijtraken. Ik ontvang ook weleens een geautomatiseerd bericht met een uitnodiging die totaal niet aansluit bij mijn interesses en vakgebied. Ook standaard en onpersoonlijke berichten van recruiters zie ik regelmatig binnenkomen. Volgens Corinne houd je jezelf hiermee voor de gek. Ze noemt een aantal belangrijke factoren zoals echtheid, transparantie, betrokkenheid en persoonlijkheid. En wanneer je geen moeite doet om andermans profiel te bekijken sla je de plank dus volledig mis.
Personal branding op Instagram
- Know: maak introductieposts, deel je hobby’s, vertel over jezelf en je familie en wat jouw overtuigingen zijn.
- Like: laat je persoonlijkheid zien, deel grappige weetjes, stel je kwetsbaar op en vertel verhalen.
- Trust: laat je expertstatus zien, deel je kennis, tips & tricks of tutorials.
Mijn tip: kijk ook naar jouw website. Waarschijnlijk heb je al nagedacht over de huisstijlkleuren en lettertypen en wat je wilt uitstralen. Laat dit ook terugkomen op Instagram en zorg voor herkenbaarheid door overal (op elk kanaal) dezelfde, consistente look & feel te gebruiken.
De kracht van beeld op Pinterest
Tijdens de Talkshow met Pinterest expert Arlette Dijkstra en fotograaf Rob van Berkel werd weer eens benadrukt hoe belangrijk goede beelden zijn. Je zou misschien verwachten dat Pinterest een social media kanaal is, maar het is eigenlijk de derde grootste zoekmachine (na Google en Youtube). Je kunt namelijk niet met anderen interacteren en in gesprek gaan (wat op Instagram juist wel kan). Je kunt Pinterest op twee manieren gebruiken: je kunt een zakelijk account aanmaken, jouw website hieraan koppelen en eigen content plaatsen. Wanneer jouw beelden gevonden worden en gepint (opgeslagen) zorgt dit voor naamsbekendheid en maken mensen kennis met jouw bedrijf. Voeg altijd een link toe aan de geplaatste foto, dan kunnen ze terechtkomen op jouw website! Een andere manier is om het te gebruiken als inspiratieplatform door zelf beelden van anderen te pinnen en verschillende borden aan te maken. Probeer te achterhalen wat trending is en waar er veel naar gezocht wordt in jouw vakgebied. Bekijk de zoeksuggesties en welke woorden relevant zijn. Meestal heeft dit ook te maken met seizoenswisselingen en gebeurtenissen.
Pinterest kan zeker een mooie toevoeging bieden aan jouw Instagram strategie. Zeker wanneer je al een grote beeldbank hebt. Je kunt dan de foto’s makkelijk uploaden van Instagram naar Pinterest. Hierdoor kunnen mensen terechtkomen op jouw Instagram account. Ben je vrij nieuw op het gebied van social media en weet je nog niet goed wat bij jouw bedrijf past en welke beelden je gaat delen? Dan kun je Pinterest gebruiken om inspiratie op te doen, trends te spotten en een moodboard te maken! Denk bijvoorbeeld aan de kernwaarden van jouw bedrijf, wat je wilt uitstralen en welke kleuren je mooi vindt. Je ontdekt dan vanzelf wat jouw eigen stijl is en kunt hiermee naar een fotograaf of kunt zelf beelden gaan schieten om ze vervolgens in te zetten op Instagram! Interessant weetje: op Instagram doen beelden met gezichten het heel goed, maar op Pinterest juist niet. Houd hier dus rekening mee.