Beleef 24 Magische Momenten tijdens de Instagram Advent Challenge. Meld jezelf nu aan en laat je verrassen door deze adventskalender.
Social media ondernemers congres 2020

Presentaties Social media ondernemer congres 2020

Van 23 september t/m 25 september was de tweede editie van het #SMOC2020 en ik was erbij! Virtueel dan. Ik heb een digitaal kaartje gekocht en heb alle presentaties en talkshows achter mijn laptop bekeken. Het waren zeer boeiende en inspirerende presentaties en er kwamen verschillende onderwerpen aan bod zoals e-mailmarketing, online zichtbaarheid, social selling op LinkedIn, social branding op Instagram, adverteren op Facebook, Pinterest en bloggen. In dit overzicht deel ik mijn meest interessante bevindingen en laat ik je zien hoe je dit kunt toepassen op jouw Instagram strategie.
Onderwerpen in dit blogartikel ↴
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren

    E-mailmarketing

    In de presentatie van Aartjan van Erkel (copywriter) werd antwoord gegeven op de vraag ‘Wat moet ik nou weer in nieuwsbrieven zetten?’. Hij adviseert onder andere om een timer aan te zetten van max. 30 minuten en maar gewoon te gaan schrijven. Het is goed om een vast ritme te hebben en om op vaste tijden te mailen.

    Ook op Instagram is dit zeker aan te raden. Houd je bijvoorbeeld elke week een LIVE sessie of deel je wekelijks een video over een nieuw onderwerp: doe dit dan op hetzelfde tijdstip. Kijk welk tijdstip het beste werkt en informeer jouw volgers hierover. Ze kunnen er dan naar uitkijken en weten wat ze van je kunnen verwachten. Influencers uploaden vaak ook op vaste tijden, zodra ze ‘te laat’ zijn stromen de enigszins teleurgestelde reacties binnen. Wanneer dit zo is dan weet je in ieder geval zeker dat ze zich er enorm op verheugen! 😊

    Aan het eind van de presentatie werd de vraag gesteld of je aandacht moet besteden aan branding in je e-mails. Er werd vervolgens een vergelijking gemaakt tussen een handgeschreven kaartje of een strakke envelop met een logo erop: wat open je als eerst? Hoogstwaarschijnlijk lees je als eerst het handgeschreven kaartje, deze is veel persoonlijker. 

    Mensen zijn eerder geïnteresseerd in de gezichten achter een merk of bedrijf, dan het bedrijf zelf. Probeer dus te letten op Instagram dat je niet alleen maar bezig bent met het laten zien van jouw product en het constant in beeld brengen van het logo. Het is dan teveel ‘in your face’ en het lijkt dan al gauw op reclame. Besteed liever meer aandacht aan de boodschap en het verhaal. Branding is zeker belangrijk (zoals kleur en samenhang in jouw feed), maar ga niet bij elke post het logo groot in beeld brengen bijvoorbeeld. 

    Online zichtbaarheid vergroten

    Instagram ondernemer Charlotte van ‘t Wout is ingegaan op online zichtbaarheid en authenticiteit. Ze geeft via Instagram Stories een kijkje in haar leven en deelt dagelijks tips over mindset en business. Doordat ze zo actief is op Instagram hebben mensen vaak het idee dat ze álles deelt met haar volgers, wat zeker niet zo is. Eén van haar tips is om een gedachtenwolkje te maken met 7 woorden en op te schrijven wat je wel en niet wilt delen. Deel waar jij enthousiast van wordt, maar vergeet ook zeker niet om na te denken of het ook wel interessant is voor jouw kijkers. 30% van haar content gaat over onderwerpen die misschien niet voor al haar volgers interessant is. 70% van haar content is wél relevant voor haar doelgroep en zorgt voor herkenning.

    Adverteren op Facebook

    Facebook marketing expert Mark Bongers spreekt over ‘social advertainen’ in plaats van adverteren. Traditioneel ogende advertenties worden snel weggeswiped en vooral (grappige) video-content doet het goed! Het geeft ook de mogelijkheid om veel vragen en twijfels over jouw product of dienst weg te nemen.
    Dit hebben we natuurlijk gezien met TikTok: dit platform werd in korte tijd enorm populair. En ook Instagram probeert hierop in te spelen door de komst van Instagram Reels.
     

    Wat ook een aanrader is is om te adverteren in Stories. Er wordt nog niet heel veel geadverteerd via Stories in tegenstelling tot de feed, waardoor de concurrentie lager is (en de kosten ook). Je kunt dan een swipe-up functie toevoegen zodat ze bijvoorbeeld terechtkomen op jouw website voor een gratis weggever.

    Social selling op LinkedIn

    LinkedIn expert Corinne Keijzer begint met een opvallend weetje: Hoeveel meter scrollen we gemiddeld per dag? Maar liefst 160 meter met als uitschieter 700 meter! Dat is ruim 2x de Eiffeltoren!

    Slide uit de presentatie over Social Selling op LinkedIn wat raakvlakken heeft met Instagram.

    Net als op Instagram is het belangrijk om te beginnen vanuit jouw doel. Wat is het doel van jouw post? Voor wie is het bedoeld en wat ga je plaatsen? Wees jezelf, blijf authentiek, consistent en houd vol: vertel jouw verhaal. Het gebruiken van automation tools vindt zij echt een afknapper. Het is bovendien verboden en je kunt je profiel hierdoor kwijtraken. Ik ontvang ook weleens een geautomatiseerd bericht met een uitnodiging die totaal niet aansluit bij mijn interesses en vakgebied. Ook standaard en onpersoonlijke berichten van recruiters zie ik regelmatig binnenkomen. Volgens Corinne houd je jezelf hiermee voor de gek. Ze noemt een aantal belangrijke factoren zoals echtheid, transparantie, betrokkenheid en persoonlijkheid. En wanneer je geen moeite doet om andermans profiel te bekijken sla je de plank dus volledig mis.

    Je hebt vast wel gehoord over fake followers en likes. Het is mogelijk om op allerlei verkeerde manieren aan volgers, reacties en likes te komen op Instagram. Ook hiermee houd je jezelf én je ideale doelgroep voor de gek. Je kunt beter een kleine, trouwe groep fans hebben dan een heleboel neppe, inactieve gekochte volgers. Bovendien gaat dit juist ten koste van je zichtbaarheid: de echte volgers krijgen jouw content minder goed te zien. 

    Personal branding op Instagram

    Online ondernemer en business coach Marlou Volkerink laat het belang zien van personal branding. Dit doet ze aan de hand van het bekende know-like -trust factor. Jouw volgers moeten je leren kennen, je daarna sympathiek vinden om je vervolgens te kunnen vertrouwen. Ze deelt een aantal content ideeën voor ieder onderdeel:
    1. Know: maak introductieposts, deel je hobby’s, vertel over jezelf en je familie en wat jouw overtuigingen zijn.
    2. Like: laat je persoonlijkheid zien, deel grappige weetjes, stel je kwetsbaar op en vertel verhalen.
    3. Trust: laat je expertstatus zien, deel je kennis, tips & tricks of tutorials.
    Zorg in jouw account voor een herkenbare look & feel. Denk aan kleuren, lettertypes en fotostijl. Haar tip: maak een moodboard. Dit kan op de ouderwetse manier: knippen uit tijdschriften en plakken op een groot A3 vel. Of digitaal via Pinterest. Hiermee wordt duidelijk wat de stijl is van jouw merk en bedrijf.

    Mijn tip: kijk ook naar jouw website. Waarschijnlijk heb je al nagedacht over de huisstijlkleuren en lettertypen en wat je wilt uitstralen. Laat dit ook terugkomen op Instagram en zorg voor herkenbaarheid door overal (op elk kanaal) dezelfde, consistente look & feel te gebruiken.

    De kracht van beeld op Pinterest

    Tijdens de Talkshow met Pinterest expert Arlette Dijkstra en fotograaf Rob van Berkel werd weer eens benadrukt hoe belangrijk goede beelden zijn. Je zou misschien verwachten dat Pinterest een social media kanaal is, maar het is eigenlijk de derde grootste zoekmachine (na Google en Youtube). Je kunt namelijk niet met anderen interacteren en in gesprek gaan (wat op Instagram juist wel kan). Je kunt Pinterest op twee manieren gebruiken: je kunt een zakelijk account aanmaken, jouw website hieraan koppelen en eigen content plaatsen. Wanneer jouw beelden gevonden worden en gepint 📌 (opgeslagen) zorgt dit voor naamsbekendheid en maken mensen kennis met jouw bedrijf. Voeg altijd een link toe aan de geplaatste foto, dan kunnen ze terechtkomen op jouw website! Een andere manier is om het te gebruiken als inspiratieplatform door zelf beelden van anderen te pinnen en verschillende borden aan te maken. Probeer te achterhalen wat trending is en waar er veel naar gezocht wordt in jouw vakgebied. Bekijk de zoeksuggesties en welke woorden relevant zijn. Meestal heeft dit ook te maken met seizoenswisselingen en gebeurtenissen.

    Pinterest kan zeker een mooie toevoeging bieden aan jouw Instagram strategie. Zeker wanneer je al een grote beeldbank hebt. Je kunt dan de foto’s makkelijk uploaden van Instagram naar Pinterest. Hierdoor kunnen mensen terechtkomen op jouw Instagram account. Ben je vrij nieuw op het gebied van social media en weet je nog niet goed wat bij jouw bedrijf past en welke beelden je gaat delen? Dan kun je Pinterest gebruiken om inspiratie op te doen, trends te spotten en een moodboard te maken! Denk bijvoorbeeld aan de kernwaarden van jouw bedrijf, wat je wilt uitstralen en welke kleuren je mooi vindt. Je ontdekt dan vanzelf wat jouw eigen stijl is en kunt hiermee naar een fotograaf of kunt zelf beelden gaan schieten om ze vervolgens in te zetten op Instagram! Interessant weetje: op Instagram doen beelden met gezichten het heel goed, maar op Pinterest juist niet. Houd hier dus rekening mee.

    👋 Was jij ook bij het Social Media Ondernemer Congres? Wat was voor jou het meest interessante inzicht?

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Je ontvangt ook een gids met 12 veelgestelde vragen & antwoorden, inzichtsvragen & optimalisatie tips.

    Gratis mini Instagram masterclass + groei gids

    Vind jij het spannend om zichtbaar te zijn op Instagram, maar wil je wel graag meer mensen bereiken? Bekijk mijn gratis mini masterclass en start vandaag nog met het vergroten van jouw online zichtbaarheid!

    Echt een verademing dat jij kijkt naar organisch groeien en verhalen vertellen in plaats van adverteren. Je laat mezelf opnieuw ontdekken. Jouw ideeën en tips alleen al zijn goud waard.

    Je bent gewoon heel enthousiast & aanmoedigend, dat geeft ook vertrouwen om het zelf ook te proberen.

    Haar grote kracht is dat zij zich volledig inzet voor jouw onderneming en alle tijd neemt om je verder te helpen. Ze blijft je inspireren tot het moment dat je echt in actie komt.

    Claudia weet veel van Instagram en dan echt tot in de details! De grotere coaches gaan daar nooit echt op in.

    Claudia Carreiro Contentstrategie draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders