Instagram blijft groeien & gebruikers besteden meer tijd op dit platform
Nationaal Social Media Onderzoek (2024)
Newcom voert al sinds 2010 jaarlijks het grootste onderzoek van Nederland uit naar het gebruik van social media. In totaal maken 14,3 miljoen Nederlanders gebruik van social media en gemiddeld genomen besteden we bijna 2 uren per dag aan social media.
Het aantal Instagram gebruikers blijft groeien en de hoeveelheid uren die mensen besteden op dit platform. Instagram staat in de top 5 van dagelijks gebruik naast WhatsApp, Facebook, Youtube en LinkedIn.
Het aantal dagelijkse gebruikers op Instagram is met 5% gegroeid. Uit het recente onderzoek blijkt dat er maar liefst 5 miljoen Nederlanders Instagram dagelijks actief gebruiken. Kortom, je kunt als ondernemer dus nog steeds genoeg mensen bereiken op Instagram, mits je een goede Instagram contentstrategie hebt.
Terug naar het oude Instagram
Instagram is veranderd
Ondernemers klagen vaak over het algoritme en verlangen naar ‘het oude Instagram’. Zelf zit ik al sinds 2012 op Instagram en kan ik me niet voorstellen dat je dat écht zou willen.
De verschillende algoritmes zijn ontwikkeld door de massa aan content. Het is onmogelijk geworden om alle content te consumeren en daarom meer dan logisch dat je niet iedereen kunt bereiken op Instagram.
Het algoritme helpt jou om de juiste mensen te bereiken met jouw bedrijf. Door beter te begrijpen hoe het Instagram algoritme werkt en jouw strategie aan te passen op te nieuwste ontwikkelingen kun je meer resultaat halen.
Verder zijn er door de jaren heen veel mooie functies toegevoegd aan Instagram die jou helpen om een personal brand neer te zetten en jouw naamsbekendheid te vergroten. Instagram stories is tegenwoordig een onmisbare contentvorm geworden om een sterkere band op te bouwen met je volgers. Instagram reels zorgen ervoor dat je persoonlijkheid toevoegt aan jouw account. Allemaal elementen die bijdragen aan jouw online zichtbaarheid.
Een blijvend succes of tijdelijke trend?
Instagram threads voor ondernemers
Mocht je het gemist hebben: Instagram heeft nu ook in Nederland de nieuwe app Threads gelanceerd. Een platform waar je korte berichten kunt plaatsen en wat verdacht veel lijkt op… het oude Twitter ( tegenwoordig X). Net als dat stories & reels ook ‘geïnspireerd’ zijn op twee andere succesvolle social media kanalen…
Eerlijk? Ik hop niet zo snel achter de massa aan. Ik ben iemand die rustig afwacht, analyseert wat de mogelijkheden zijn en start met een plan. Ik deel ook nooit zomaar wat Instagram tips & adviezen. Ik kijk altijd persoonlijk of en hoe jij als ondernemer het meeste resultaat mee kunt halen.
Misschien is Instagram Threads écht een groot succes of… hoor je er over een paar weken niemand meer over. De resultaten van het Nationaal Social Media onderzoek (2024) geven al wat meer duidelijkheid.
Een valkuil van (kleine) ondernemers
Overal zichtbaar om vervolgens onzichtbaar te ondernemen
Overal zichtbaar willen zijn, om uiteindelijk toch de stekker eruit te gooien doordat het teveel is en je niet direct resultaat ziet. 🔌
Ik zie ondernemers vol goede moed beginnen. ⚡️ Misschien werd jij ook meteen enthousiast toen je het nieuws hoorde over Instagram Threads en kreeg je energie om opnieuw te beginnen.
Spoilert alert: als je nog steeds geen heldere boodschap hebt. Geen duidelijkheid in jouw doelgroep. Alleen post op momenten dat je in de flow bent en eigenlijk geen contentstrategie hebt, zal een nieuw platform je daar niet bij helpen.
Vooral als kleine ondernemer is het verstandiger om jezelf eerst te verdiepen in één platform, deze door en door te kennen voordat je er andere kanalen bijneemt. Instagram Threads is namelijk niet zozeer een nieuwe functie binnen Instagram zelf (zoals Reels), maar een hele aparte app.
Bijna één miljoen Nederlandse Instagram Threads gebruikers
Negatieve aanbevelingen voor Instagram threads
Instagram Threads leek een soort magische kans voor ondernemers. 🪄 Het rapport van het Nationale Sociale Media onderzoek (2024) van NewCom laat iets anders zien. Wat blijkt? Hoewel het aantal gebruikers sinds de lancering van Instagram Threads in Nederland groeide tot bijna één miljoen gebruikers. Is inmiddels 1 van de 3 gebruikers al gestopt met Instagram Threads.
Ook mijn klanten die het geprobeerd hebben geven aan dat ze vooral negatieve ervaringen hebben. Er wordt voornamelijk gevraagd om elkaar te volgen, er worden humoristische boodschappen gedeeld (met soms een negatieve ondertoon) en de hele vibe lijkt (nog) niet helemaal overeen te komen met de verwachtingen.
Instagram Threads voor jouw contentstrategie
Mijn Instagram advies
Of Instagram Threads onmisbaar is voor jouw contentstrategie is helemaal afhankelijk van jouw manier van communiceren. Vind je het fijn om korte (tekstuele) boodschappen te verspreiden? Is het van toegevoegde waarde om hersenspinsels te delen? Luchtige content, grappige aanhakers of diepgaande poëzie?
Wat ik vooral hoop is dat jij als kleine ondernemer niet nog meer overwhelmed raakt. Je hóeft niet nog een social media kanaal te beheren. Je hoeft echt geen FOMO (fear of missing out) te ervaren. In plaats daarvan kun je kiezen voor JOMO (joy of missing out).
Voel zelf wat je ergens van vindt, ontdek wat bij jou & jouw bedrijf past. Is het een mooie toevoeging voor jouw branche? Word jij er blij van? ✨️ En heb je helder wat je er strategisch mee wilt bereiken?
Het is namelijk echt zonde van je tijd als je je best gaat doen om op een ander kanaal wéér opnieuw te beginnen… als je nog steeds jouw boodschap niet helder hebt. Nog steeds niet helemaal thuis bent in social media en weer wat nieuws probeert…