Wat is content marketing?
Content marketing, de naam zegt het al: het verspreiden van content die jouw ideale doelgroep aanspreekt zodat zij bekend worden met jouw merk en uiteindelijk klant worden.
Overal om je heen zie je content en je kunt op verschillende manieren mensen bereiken: offline en online. Wel is er een verschil tussen traditionele content en online content. Vroeger was het vooral jouw boodschap zenden, eenrichtingscommunicatie. Hoewel je gebruik kunt maken van bijvoorbeeld storytelling technieken in bijvoorbeeld TV commercials, weet je als kijker dat het reclame is. Je kunt als bedrijf vervelend overkomen, omdat kijkers er op dat moment niet altijd in geïnteresseerd zijn.
Dankzij social media kun je als bedrijf nu ook de interactie opzoeken met potentiële klanten. Mensen kunnen reageren op jouw content of content met jou delen. Maar dat niet alleen: het is dé plek om jouw online community op te bouwen vol met fans. Als jij als bedrijf leuke content deelt en mensen enthousiast zijn over jouw producten of diensten, dan gaan ze jou volgen vanuit oprechte interesse. Dit is veel krachtiger, omdat ze jouw missie steeds beter leren kennen en zich letterlijk verbonden voelen. Ook als zij nog nooit eerder iets aangeschaft hebben kun je ze nieuwsgierig maken met jouw content.
Jouw doelgroep organisch bereiken op Instagram is soms effectiever dan advertenties inzetten.
Mensen zijn steeds meer advertentie-moe. Je valt ze niet lastig: ze volgen je, omdat ze dat leuk vinden!
Wat is de beste manier voor content marketing?
Als bedrijf is jouw uiteindelijke doel natuurlijk ‘meer klanten’ krijgen, maar als je vanuit die intentie content deelt dan levert het je weinig op. Je moet veel meer denken aan: hoe kun jij anderen helpen, inspireren en motiveren. Wat zijn hun dromen, wensen en behoeftes? En hoe kun jij daaraan bijdragen?
Ik kom vaak bedrijven tegen die:
- Posten om het posten. De kwantiteit gaat dan ten koste van de kwaliteit.
- Te weinig posten. Ondernemers die zichzelf ingeschreven hebben, enthousiast iets delen over hun inschrijving bij de Kamer van Koophandel en vervolgens verdwijnen op Instagram. Waarom wil je dan dat mensen je gaan volgen?
Bedrijven willen continu zichtbaar zijn en gaan daardoor niet relevante content delen. Aan de andere kant worstelen veel ondernemers met de gedachte ‘waar moet ik nu weer over delen?’. Dat vind ik heel jammer, want er valt vaak nog zoveel te bedenken en niet iedereen ziet altijd jouw content! Dus je kunt prima dezelfde content soms hergebruiken in een ander jasje.
Je kunt op verschillende kanalen content inzetten en een mix werkt altijd het beste. Alles versterkt elkaar.
Ik help ondernemers specifiek met Instagram marketing, maar dat wil niet zeggen dat je alleen een Instagram bedrijfsprofiel nodig hebt. Is jouw website niet goed ingericht of spreken de teksten de lezer niet aan? Dan heb je er alsnog weinig aan. Ook kan een gratis weggever of e-mailmarketing mensen helpen een bepaalde keuze te maken. Maar welke kanalen je ook kiest: wissel contentvormen af. De één bekijkt liever een video, de ander leest een langere tekst. Wel raad ik aan om dit langzaam uit te bouwen.
Heb je nog niet zoveel social media kennis? Focus je aan het begin op 1 à 2 kanalen. Wat ik vaak fout zie gaan is namelijk dat bedrijven precies dezelfde content op alle social media kanalen delen en zo werkt het niet! Elk social media kanaal is uniek en daar moet je jouw content op aanpassen. Daarnaast merk ik dat er nog teveel bedrijven met een ouderwetse kijk social media inzetten. Dat merkte ik toen ik aan het solliciteren was, maar ook toen ik de social media kanalen van Voedselbank Rotterdam oppakte. Via daar kom ik in contact met veel (bekende) bedrijven en zie ik in de mails dat bijvoorbeeld een HR medewerker ‘ff’ de socials erbij doet. Dat is zonde!
Je moet echt meegaan met de nieuwe veranderingen en investeren in kennis over de werking van het type marketing.
Waarom Instagram het beste social media kanaal is voor content marketing
Wat ik zo leuk vind aan Instagram is dat je er zoveel mee kan! Elke contentvorm is weer anders en heeft een ander doel. In stories kun je volgers een kijkje achter de schermen geven en in een Instagram post kun je een onderwerp uitgebreider bespreken. Je kunt foto’s en video’s delen en jouw creativiteit kwijt. De combinatie tussen foto’s en teksten werken gewoon heel goed. Met een beeld kun je iemand veel sneller aanspreken dan alleen platte tekst.
Voor mijn bachelorscriptie heb ik uniek onderzoek gedaan naar product placement door influencers op Instagram. Hoe je een bepaald product in beeld brengt heeft effect op de mate van interactie. Super interessant! Je kunt veel beter minder, maar kwalitatieve content delen dan volgers overspoelen met random quotes en stockfoto’s van het internet.
Toch wil dit niet zeggen dat Instagram voor iedereen werkt. Ja, het aantal gebruikers groeit enorm en jouw doelgroep zit ongetwijfeld ook op Instagram, maar soms werkt een ander platform veel beter. Als vrijwilliger bij de Voedselbank Rotterdam ben ik verschillende social media kanalen gaan beheren. Er werd nog geen gebruik gemaakt van LinkedIn waardoor er veel kansen bleven liggen. Nu levert het de Voedselbank ontzettend veel op. Het is handig om vrijwilligers te werven, er komen meer donaties binnen en er ontstaan leuke samenwerkingen met verschillende organisaties. Dankzij één oproep kwamen we zelfs in contact met een bedrijf die de verouderde website gratis wilde vernieuwen.
Veel mensen denken dat Instagram marketing ‘gewoon het delen van mooie plaatjes’ is, maar er zit een hele strategie achter.
Veranderingen op het gebied van content marketing
Video is nu heel erg trending en in korte tijd erg populair geworden. TikTok begon met een platform alleen voor het delen van korte video’s. Sinds 2020 heb je ook Instagram reels, idee pins op Pinterest, spotlight op Snapchat en Youtube shorts. Het wordt steeds moeilijker om de aandacht te trekken van kijkers en de concurrentie groeit. Content creators worden steeds creatiever en als video nog geen onderdeel is binnen jouw contentstrategie dan loop je echt achter.
Een andere, positieve ontwikkeling is dat er steeds meer behoefte is naar het echte plaatje. Er worden kwetsbare verhalen gedeeld en taboes doorbroken. Het aantal volgers wordt minder belangrijk en het draait meer om de content en verhalen. Bedrijven die snel willen groeien en focussen op aantal volgers & likes vallen af. Zo’n nummer is lang niet zo betrouwbaar. Gelukkig worden er vaker boetes uitgedeeld en nep accounts verwijderd door Instagram. Ik help ondernemers met het organisch groeien van hun account, op een eerlijke en authentieke manier. Meer is niet per se beter, het gaat om kwaliteit.
Het levert je veel meer op als je gaat voor lange termijn groei en de verbinding opzoekt met je volgers.
Hoe ziet content marketing er over 10 jaar uit?
Dat vind ik lastig te zeggen! Ik heb tot nu toe wel gemerkt dat bepaalde trends van korte duur zijn. Zo was Clubhouse eventjes hip en daarna hoorde je er niks meer over. Zelf ben ik er ook niet zo gevoelig voor en zit ik nog steeds niet op TikTok. Hoe gek dat misschien ook klinkt. 😉 Ik denk namelijk wel dat variatie in content belangrijk blijft. Op Instagram merk je dat er een beweging is die video’s zat zijn en niet geïnteresseerd zijn in alléén maar reels. Eerder heeft Adam Mosseri hier ook naar geluisterd en nieuwste updates teruggedraaid. Als die kritiek blijft aanhouden denk ik dus dat video niet per se dé contentvorm zal zijn. Wel denk ik dat er nieuwere creatievere manieren zullen komen, denk aan kunstmatige intelligentie. Daar zijn ze nu al druk mee bezig: de Metaverse en de komst van ChatGPT. Ik ben benieuwd of we over 10 jaar met elkaar afspreken in een virtuele contentroom.