Wat is Instagram reels?
Allereerst is het goed om te weten wat Instagram reels precies is. Dit eigenlijk niets anders dan een videoformat op Instagram. Deze nieuwe contentvorm bestaat sinds 2020 en is nagedaan van de app TikTok. Ook op andere social media kanalen is dit trending: Spotlight op Snapchat, idee pins op Pinterest en Youtube Shorts. Kortom, je ontkomt er niet meer aan en het is echt tijd om reels te maken voor jouw bedrijf. Bekijk hier de veelgestelde vragen over Reels met antwoorden. Je kunt onderscheid maken tussen traditionele reels; deze duren maximaal 90 seconde en kun je bewerken met muziek en gewone video’s als reels. Alle video’s die jij plaatst op Instagram vallen onder reels. Je hebt niet meer een aparte tabblad voor IGTV of Instagram Video.
Waarom is het handig om reels toe te voegen aan jouw contentstrategie?
- Instagram wil graag dat meer mensen deze nieuwe functie gebruiken. Ze hebben zelfs een knop vastgezet in de navigatie waar je alle Reels kunt afspelen. Ook komen er telkens nieuwe functies bij en zijn ze dit nog steeds aan het verbeteren.
- Instagram Reels worden in verschillende omgevingen getoond. Je kunt hierdoor heel veel nieuwe personen bereiken.
- Er zijn inmiddels (helaas) advertentiemogelijkheden, dus je concurreert nu ook met accounts die al doorhebben hoe je goede Instagram reels maakt. Hoog tijd om ermee aan de slag te gaan dus! Vind je dat lastig? Volg de masterclass reels en ontdek alle verborgen functies.
Geen reels inspiratie? In dit blogartikel deel ik content ideeën voor verschillende vakgebieden en expetises. Het maakt namelijk helemaal niet uit wat voor ondernemer jij bent. Elk bedrijf kan Instagram reels inzetten. Of je nu producten of diensten verkoopt. Of dit gebruikersproducten of lifestyleproducten zijn. Of je nu een commercieel bedrijf bent of een stichting. Het is echt de moeite waard om meer met Instagram reels te gaan doen! Ik deel niet alleen reels content ideeeën, maar ook hoe je meer mensen kunt bereiken met jouw reel!
Nieuw: zo spot je trending audio op Instagram!
Nu ook beschikbaar in Nederland
Yes! 🥳 Je kunt zien welke nummers op dit moment trending zijn op Instagram. 🎶 Deze nummers worden vaak gebruikt in Reels, zijn populair en wordt daardoor vaker getoond door Instagram. Ik benoemde het al in m’n masterclasses en het staat al jaren in m’n blog, maar eindelijk nu ook beschikbaar in Nederland.
Weet je dus niet welke audio je moet gebruiken voor je nieuwe reel? Kijk dan eens in het lijstje.
Je vindt het in je professioneel dashboard. Je kunt ook inspiratie opdoen door andere reels te bekijken en trends te spotten. 🔍
Onderneming gericht op interieurstyling, advies & woondecoratie
Reels voor makelaars of interieur- en verbouwingsprojecten
Maak Reels met Before & After beelden! Zeker wanneer de verschillen heel groot zijn zul je de aandacht trekken van je volgers.
Laat het proces zien: hoe ben je te werk gegaan? Was dit een langdurig project? Dan zou je bijvoorbeeld een timelapse kunnen maken.
Deel jouw beste tips of ‘hacks’. Voeg bij elk stukje video tekst toe om het nog duidelijker te maken. Maak de tekst niet te lang en zorg dat er wel genoeg tijd is om het te lezen.
Geef een (home)tour. Zorg dat het niet te saai wordt om naar te kijken: film vanuit meerdere hoeken of versnel de video bijvoorbeeld voor een leuk effect.
Maak een stop motion video. Voeg verschillende korte shots toe waarbij je steeds een nieuw element toevoegt.
Sportschool, theater of muziekschool
Reels in de sport, dans & evenementenbranche
Je zag ‘m vast niet aankomen, maar jawel: laat een stukje van je dans of training zien in je reel! Laat jouw talent zien!
Geef work-out of warming-up tips. Wil je dit uitgebreid doen en erover vertellen? Dan kun je een langere video opnemen zonder fancy bewerking en muziek opties. Natuurlijk kun je dit via externe apps mooier maken, maar let er wel op dat dit rechtenvrije muziek moet zijn.
Doe mee aan een challenge of bedenk een eigen challenge. Roep volgers op om mee te doen en een eigen variant te maken op jouw challenge. Je kunt hier ook een leuke winactie aan koppelen! Ze kunnen jouw account dan bijvoorbeeld taggen of jouw reel remixen. Let op: je mag niet zomaar winacties houden op Instagram. Hier zitten bepaalde regels aan vast en je mag geen betrokkenheidsacties (tag, like, volg, reageer) als voorwaarde stellen voor deelname.
Bloopers of opnames delen vóórdat de perfecte video klaar was zijn realistisch én inspirerend om naar te kijken. Het is tenslotte altijd vallen en opstaan, toch?
Film in slow motion. Jouw performance ziet er zo waarschijnlijk nóg toffer uit.
Reizen & fotografie
Reels maken als blogger, influencer of Instagram creator
Ben je constant op zoek naar nieuwe plekken en maak je veel foto’s?
Sfeerbeelden zijn heerlijk om naar te kijken, vooral met bijpassende muziek op de achtergrond.
Laat zien waar je geweest bent of wat de locatie van de fotoshoot was. Je bereikt meer mensen met jouw Instagram reels als je een locatietag toevoegt!
Deel behind the scenes/een making of: hoe is het perfecte plaatje tot stand gekomen?
Deel tips & tricks of laat zien hoe je jouw foto’s bewerkt.
Laat jouw favoriete plekken zien: van de mooiste stranden tot de hipste restaurants. Tag deze accounts in je reel en vergroot jouw bereik!
Dit bericht bekijken op InstagramEen bericht gedeeld door Tina Lee | Content Creator (@ofleatherandlace) op
Webshop eigenaren of winkels
Reels voor fashion & lifestyle producten
Verkoop je producten zoals make-up of kleding? Laat je collectie zien op Instagram Reels!
Laat verschillende outfits zien! Je kunt meedoen aan challenges die op dit moment trending zijn, zoals de monday to sunday outfit video’s. Of de look per maand. Maar je kunt ook zeker een eigen challenge bedenken.
Deel handige tips en DIY projecten in je reel. Dit soort reels scoren erg goed en worden vaak opgeslagen! Een ander wil dit namelijk nadoen en zal jouw reel er vaker bij pakken!
Neem een korte tutorial of een ‘how to’ video op.
Laat je favoriete items zien of je morning routine. Vergeet de merken niet te taggen!
Laat zien hoe je hetzelfde product op verschillende manieren kunt gebruiken, combineren of dragen.
Dit bericht bekijken op InstagramEen bericht gedeeld door Fleur – Daily outfit inspo (@londonblogger) op
Verdiep jezelf in Instagram reels en groei organisch!
Online masterclass reels + 3 bonussen
- Na het volgen van deze online masterclass Reels:
- Kun jij strategisch reels maken voor jouw unieke bedrijf
- Weet je hoe je meer mensen kunt bereiken met jouw missie
- Ken jij alle verborgen knoppen die zelfs voor ervaren reels makers nieuw waren
- Heb je inspiratie & nieuwe ideeën gekregen voor jouw reels
- Ben je gemotiveerd om door te pakken dankzij mijn persoonljike feedback
Al meer dan 50x bekeken! Gaat jouw reel de volgende keer viral?
Reels voor dienstverleners & kennisondernemers
Reels voor adviseur, coach, opleider of deskundige
Verkoop je net als ik diensten? Deel tips en adviezen! Op Instagram deel ik veel Instagram tips en inspireer ik ondernemers om meer te halen uit hun Instagram bedrijfsprofiel. Je kunt tips delen, iets uitleggen of een nieuwtje delen. Je kunt letterlijk tegen de camera praten of juist gebruik maken van sfeerbeelden. Ik zeg altijd: als jij genoeg beeldmateriaal hebt op je telefoon, dan kom je al een heel eind. Laat je inspireren door mijn reels en ga zelf ook aan de slag. Als je meedoet met de Zichtbaarheids Challenge daag ik je uit met verschillende opdrachten en leer je op een andere manier te kijken naar Instagram. Wil je jezelf echt verdiepen in Instagram Reels? Volg dan de Masterclass! Je ontvangt daarnaast 3 waardevolle bonussen. Bekijk alle toffe resultaten van ondernemers!
Unieke handgemaakte producten & DIY projecten
Reels voor creatieve ondernemers
Maak jij zelf de producten voor jouw bedrijf? Of werken verschillende mensen uit jouw team aan dit product?
Komen er veel onderdelen, taken en mensen bij kijken? Dan is het zeker interessant om dit proces te laten zien in jouw reel! Dan is het product bij A, dan gaat het naar B en uiteindelijk bij C.
Je kunt in versnelde versie laten zien hoe het product tot stand gekomen is. Waarschijnlijk heb de optie timelapse op je telefoon of je kunt een video versnellen via een externe bewerkingsapp zoals Inshot of Capcut.
Je kunt de losse onderdelen of het materiaal laten zien en vervolgens wat het resultaat is. Een before & after reel!
Reels voor restaurants, chefkoks, vinologen, food magazines & recensenten
Reels voor de horeca branche
Deel je recepten op Instagram of heb je een eigen restaurant?
Laat de losse ingrediënten zien en daarna: BAM het eindresultaat!
Je kunt een korte kookvideo maken waarin je een aantal stappen laat zien. Miljuschka maakt altijd hele mooie reels waarbij je echt gaat watertanden.
Maak sfeerbeelden van de setting: mooie locatie, gedekte tafels, brandende kaarsjes, mensen die aan het genieten zijn, live muziek etc. zorg ervoor dat mensen de sfeer kunnen voelen alsof ze er echt bij zijn. En dat je ze hopelijk uitnodigt om er de volgende keer écht bij te zijn!
Deel een aantal gerechten van het menu of the chef’s choice: voor- hoofd en nagerecht.
Start met de 10-daagse Zichtbaarheids Challenge
- "Het heeft zoveel meer gebracht dan ik van tevoren had gedacht."
- "Ik vind het zo bijzonder hoe je gelaagdheid hebt aangebracht."
- "Het is op zo'n liefdevolle manier. Er wordt zoveel aandacht ingestopt."