Jouw ideale doelgroep bereiken op Instagram
In het Engels of Nederlands communiceren op Instagram?
Als ondernemer zit je op Instagram om jouw doelgroep te kunnen bereiken. Maar hoe doe je dat? Hoe vinden ze jouw bedrijf?
Door strategisch content te maken en gebruik te maken van alle organische groeimogelijkheden kun je jouw doelgroep beter bereiken op Instagram.
Een dilemma dat daarbij komt kijken is: ga je in het Nederlands communiceren of in het Engels? Ondernemers die in het Engels starten hebben de verwachting dat ze veel mensen gaan bereiken.
Het lijkt inderdaad aantrekkelijk. Een taal die wereldwijd gebruikt wordt, daar zit jouw doelgroep vast ook tussen. Of niet?
Heb je oog voor de massa? Wil je een breed & internationaal publiek aanspreken? Of kun je veel specifieker communiceren in jouw content en daarmee beter jouw ideale klant bereiken?
Kortom, je wilt niet ‘zomaar’ iemand bereiken, maar jouw ideale doelgroep: potentiële klanten!
Ik vertel er meer over in mijn korte video.
Is het handiger om in het Engels te communiceren of in het Nederlands? Ik zet de voor- en nadelen voor je op een rij!
Wie wil je bereiken op Instagram?
Jouw ideale klant bepalen
Als je niet helder hebt wie je wilt bereiken op Instagram wordt het heel lastig om te groeien met jouw account. Je wilt jouw ideale klant eigenlijk zo goed mogelijk voor je kunnen zien. Doe een klantonderzoek en kom meer te weten over hun problemen, wensen & behoeftes. Door jouw doelgroep beter te begrijpen maak je jouw content nog waardevoller en spreek je ze beter aan. Deze unieke online Instagram training geeft je meer helderheid in hoe je nieuwe volgers bereikt en omzet tot klanten.
Vervolgens kun je gaan kijken naar jouw bedrijfsstructuur. Hoe is jouw bedrijf ingericht? Welke mensen trek je nu aan? Wie zijn jouw volgers? Is jouw webshop gericht op de internationale markt? Heb je al klanten in het buitenland? Heb je een Engelstalige of tweetalige website?
Verzamel ook zeker de input van jouw eigen volgers! Wat ik vaak zie is dat ondernemers in het Engels communiceren terwijl het meerendeel gewoon Nederlands spreekt. Daardoor kan het juist vervelend zijn en ontstaat er een mismatch.
Zelf heb ik klanten geholpen die (tijdelijk) wonen en ondernemen vanuit het buitenland. In o.a. België, Mexico, Spanje en Thailand. Toch kies ik ervoor om in het Nederlands te blijven communiceren. Dat is de taal die zij spreken én waar ik mezelf comfortabel bij voel. Mijn boodschap kan ik hierdoor veel beter overbrengen aan deze groep.
Wat is jouw persoonlijke voorkeur?
Hoe komt jouw boodschap duidelijker over op Instagram?
Ben jij een ambitieuze ondernemer? Zie je jouw bedrijf groeien? Wil je bestellingen wereldwijd versturen? Go for it! Je kunt ook een tweetalig account opzetten. Realiseer je je dan wel dat daar nog meer bij komt kijken.
Heb je nog niet veel klanten? Vind je het eigenlijk juist nog heel spannend om zichtbaar te zijn? Of ben je nog niet zo comfortabel om alles in het Engels te doen? Je kunt altijd later nog switchen naar een andere taal.
Wat betreft het algoritme is het makkelijker om mensen te bereiken met dezelfde locatie. Je ziet sneller voorgestelde Nederlandse accounts of content uit dezelfde omgeving. Daarnaast helpen hashtags jou om de juiste mensen te bereiken op Instagram. Als je hashtags verkeerd inzet kan het juist averechts werken. Jouw content verdwijnt in de massa en je bereikt niet jouw ideale doelgroep. Dat vertel ik allemaal in mijn modules.
Een groter bereik op Instagram
De invloed van de juiste taal gebruiken op Instagram
Mijn klant Lenny wilde haar Instagram bedrijfsprofiel professionaliseren. Ze had moeite met het kiezen van de juiste doelgroep. Ook zat ze met een dilemma: verder gaan in het Engels of toch in het Nederlands communiceren?
Tijdens een 1-op-1 Instagram strategie sessie werd alles helder. Door mijn persoonlijke tips & adviezen wist ze veel beter welke mensen ze wilde bereiken en hoe ze dat ging doen. Door over te stappen van Engels naar Nederlands werd ze juist zichtbaarder op Instagram.
In een paar maanden tijd is ze ontzettend gegroeid. Ze heeft 2,5x zoveel volgers, meer interactie en klanten!