"Wat moet ik nu weer posten op Instagram?"
Zo krijg je weer content inspiratie
Eén van de Instagram struggles van ondernemers. Je weet niet meer wat je moet posten op Instagram en loopt vast. Je voelt de druk om te posten, maar je zit niet in de ‘flow’. Voor je het weet vliegen de weken voorbij en ben je nauwelijks actief zichtbaar geweest op Instagram.
Het grappige vind ik altijd, dat de Instagram accounts die ik analyseer nog helemaal niet zo heel veel gepost hebben. Ik weet zeker dat er nog genoeg content te delen valt!
Ontdek hoe je in 3 stappen meer content inspiratie krijgt voor Instagram en werk jouw unieke contentstrategie uit.
Ik geloof oprecht dat je die ‘content flow’ zelf creëert. Merk je dat je toch vastloopt en extra motivatie nodig hebt? Ik help je graag!
Stappenplan voor meer content inspiratie
Stap 1: werk jouw unieke Instagram contentstrategie uit
Heb je al een eigen contentplan gemaakt? Het hebben van een contentstructuur & strategie zorgt ervoor dat je consistent zichtbaar bent op Instagram. Het geeft je houvast & rust doordat je precies weet wat je moet plaatsen. Ga terug naar de kern van jouw bedrijf: wat is jouw missie? Wie is jouw doelgroep? Hoe ga je ze bereiken? Welke content is relevant en heb je nodig om te groeien?
Vervolgens kun je starten met het uitwerken van 3 hoofdthema’s. Met willekeurig posten haal je namelijk geen resultaat op Instagram. Welke thema’s passen bij jouw bedrijf? Welke verhalen heb jij te vertellen?
Je kunt ook een mindmap maken of een moodboard! Hier kun je telkens naar kijken als je vastloopt.
Weet je niet hoe te starten? In het DIY Instagram Groei Traject ga je hier stap voor stap mee aan de slag.
Stap 2: verzamel alle content inspiratie op één plek
Waarschijnlijk heb je een heleboel content liggen! Denk aan foto’s, interviews, teksten op je website, blogartikelen, oude posts. Verzamel alle ideeën op één plek. Dit maakt het overzichtelijk. In mijn gratis groei gids laat ik zien hoe ik dat doe.
Ik haal inspiratie uit van alles. Wat er in mijn weekplanning staat, de gesprekken die ik voer met klanten, de vragen en problemen die ondernemers stellen in Facebookgroepen, de enthousiaste recensies, dingen die ik gelezen heb.
Je denkt vast te moeilijk! Deze vragen helpen je om meer content inspiratie te krijgen: Wat heb je vandaag gedaan? Wat voor bestellingen kreeg je binnen? Voor welke gelegenheid was dat? Welke vragen hoor je regelmatig? Welke problemen heeft jouw doelgroep? Wie heb je geholpen? Hoe heb je ze geholpen?
Stap 3: maak verschillende soorten content en varieer
Zet al die ideeën om tot verschillende soorten content. Benut alle contentvormen en wissel af tussen je stories, reels en posts. Ga slim om met je content, recycle en deel het op in stukjes. Er is zoveel mogelijk! En lang niet iedereen ziet altijd jouw content. Wees dus zeker niet bang om te herhalen.
Een contentstructuur krijgen in het posten
Consistent zichtbaar op Instagram
Lisa van Comfy & Cosy was op zoek naar meer balans. Ze verkoopt producten die helpen om een moment voor jezelf te creëren. Het idee voor haar webshop is ontstaan doordat ze zelf chronisch ziek is. Daardoor heeft ze dagen dat ze moe is of pijn heeft.
Ze wilde zichtbaar zijn op een manier die bij haar past, waardoor het lichter voelt en ze rust heeft op momenten dat het nodig is, maar tegelijkertijd toch haar doelgroep kan bereiken. De Zichtbaarheids Challenge was voor haar een eye-opener dat ze haar verhaal vaker mag delen.
Uit de persoonlijke Instagram video analyse haalt ze telkens nieuwe waardevolle inzichten & content ideeën. Met alle aantekeningen heeft ze een to do lijst gemaakt zodat ze ermee aan de slag kan. Na het toepassen van de eerste tips zag ze direct resultaat. Die verandering geeft weer een boost om ermee verder te gaan en houvast in welke content ze kan delen. Een unieke Instagram contentstrategie waarmee ze consistent zichtbaar kan zijn, ook op de mindere dagen.