Weinig volgers op Instagram
Maak jij je weleens zorgen over jouw volgersaantal? Bekijk je regelmatig hoeveel volgers je hebt en baal je elke keer weer als er een volger minder is. Zonde van je tijd! Tuurlijk is het mooi meegenomen als je door duizenden mensen gevolgd wordt, maar de vraag is altijd: zit jouw ideale klant hier tussen? Kwaliteit gaat nog steeds boven kwantiteit. Je hebt veel meer aan een kleine, interactieve community in plaats van een heleboel inactieve nep volgers. Vergelijk jezelf ook zeker niet met grote accounts die al jaren bezig zijn met het opbouwen van hun Instagram account of hier zelfs mee gesjoemeld hebben. Er zijn ontzettend veel nep volgers en likes verkocht door influencers. Dat vind ik jammer, want hierdoor blijft het beeld dat meer ook gelijk beter is. Het kopen van likes en volgers is echt geen goede groeistrategie. Bovendien kan het ten koste gaan van jouw account en kan Instagram jou verwijderen of blokkeren.
Waarom jouw volgersaantal weinig zegt over jouw succes
Het is veel interessanter om te kijken hoeveel accounts jij bereikt hebt met jouw content! Is dit getal bizar laag, dan zou je je zorgen kunnen maken. Maar ook dan valt er nog zoveel resultaat te halen uit jouw Instagram account! Ik laat je zien op welke manieren je mensen kunt bereiken zonder dat ze jou volgen. Ik krijg regelmatig aanmeldingen en bestellingen binnen van mensen die mij nog helemaal niet volgden. 😊
1. Mensen gebruiken Instagram als een soort Google
Ze gaan op zoek naar antwoorden op hun vragen. Door middel van zoekwoorden komen ze op jouw Instagram profiel terecht of komen ze jouw content tegen. Jij beantwoordt hun vraag direct in jouw content, ze schakelen direct jouw hulp in of onthouden het voor later. Zorg er dus voor dat jouw profiel geoptimaliseerd is en dat je goed vindbaar bent voor jouw doelgroep.
Stel dat iemand op zoek is naar Instagram tips. Ze tikken dit in de zoekbalk en zien mijn profiel. Daar kunnen ze vervolgens rondkijken en berichten opslaan. Ze kunnen ook doorklikken naar mijn website of een DM sturen met een vraag. Ze worden direct geholpen en kunnen weer verder.
Een andere manier is dat ze zoeken naar hashtags of locatietags. Dit is ook weer een extra manier om mensen organisch te bereiken.
2. Instagram is net als Tripadvisor
Ik vergelijk Instagram weleens met Tripadvisor. Mensen willen even een impressie krijgen van jouw bedrijf en kijken wat anderen over jou gedeeld hebben. De getagde berichten zijn dus heel relevant! Je wilt graag dat je veel genoemd wordt en dat mensen over jouw bedrijf delen.
Stel iemand wil lekker uit eten in Rotterdam. Ze komen op de bedrijfsprofiel van jouw restaurant. Dit is hét moment om een goede indruk achter te laten. Zien de foto’s er aantrekkelijk uit? Zien de gerechten er smakelijk uit? Zijn klanten enthousiast en delen ze erover?
3. Toevallige of stiekeme profielbezoekers
Er zijn altijd mensen die jouw Instagram profiel bekijken zonder dat je het zelf doorhebt. Instagram laat regelmatig voorgestelde berichten zien en misschien heb je ze nieuwsgierig gemaakt. Het kan ook zijn dat mensen het nog te spannend vinden om echt kenbaar te maken dat ze jouw hulp nodig hebben. Ik ben vrijwilliger bij de Voedselbank en de schaamte is heel groot. Mensen durven jou misschien niet te volgen, omdat ze bang zijn dat anderen dat zien.
Tijdens het Instagram Groei Traject werkte ik samen met een traumatherapeut. Het was voor haar lastiger om recensies te verzamelen, omdat mensen liever anoniem bleven. Ook is de kans groot dat mensen haar niet actief volgen, maar wel passief. Iets om rekening mee te houden dus!
4. Instagram laat jouw content zien aan nieuwe mensen
Instagram werkt met een algoritme. Zij bepalen wie jouw content te zien krijgt. Dit zijn niet alleen jouw volgers, maar ook potentiële volgers. Zeker als iemand vaker op jouw profiel kijkt! Het algoritme pikt dit dan als positief signaal op en laat jouw content dan vaker aan deze persoon zien. Met Instagram reels kun je veel nieuwe mensen bereiken. Ze volgen je nog niet, maar zullen de eerstvolgende keer vast aan jou denken! De kracht van herhaling. Hoe vaker iemand jou voorbij ziet komen, hoe eerder deze persoon aan jou zal denken.
5. Niet iedereen wil jou volgen
Misschien zitten mensen er niet op te wachten om constant over jouw vakgebied (in mijn geval Instagram) te lezen en dat is helemaal oké. Het gaat er uiteindelijk om dat ze jou weten te vinden! 🙌 Laat je dus niet ontmoedigen door die getallen en blijf consistent zichtbaar. Wil je graag meer leren over Instagram? Alle onderdelen van jouw profiel optimaliseren? Start met de DIY Instagram Groei Training. Of volg een interactieve challenge om jouw zichtbaarheid te vergroten!
Start met de 10-daagse Zichtbaarheids Challenge
- "Het heeft zoveel meer gebracht dan ik van tevoren had gedacht."
- "Ik vind het zo bijzonder hoe je gelaagdheid hebt aangebracht."
- "Het is op zo'n liefdevolle manier. Er wordt zoveel aandacht ingestopt."
Tijdens het volgen van de challenge kun je in mijn DM verschijnen voor extra motivatie of reageren op andere ondernemers in de groep.